Тема: Іван Франко. Короткі
відомості про митця і його багатогранну творчість. Історична повість «Захар Беркут». Історична основа твору
Мета: поглибити
раніше набуті знання учнів про І.Франка – класика української літератури; розпочати роботу
над ідейним змістом твору «Захар Беркут»; розкрити історичну основу повісті та
джерела її написання; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, вміння
виразно читати, логічно мислити, співставляти, робити висновки; формувати
життєву компетентність учнів на прикладі життя тухольської громади; виховувати
почуття поваги, пошани до творчості Каменяра; прищеплювати інтерес до історичного минулого України, наслідків власної праці.
Обладнання: портрет
І.Франка, дидактичний
матеріал
Тип уроку: комбінований.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями.
Що
вам відомо про життя І.Франка, зокрема його дитячі роки?
Які твори видатного митця ви читали? Чим вони запам’яталися вам? Чому, на ваш погляд, І.Франка називають Каменярем?
Слово вчителя:
- Іванові Франку належить понад 5000 творів у різних галузях літератури й науки. Випущені у світ 50 томів – лише третина від написаного. На початку ХХст. ім’я Франка набуває широкої популярності. «Академія в одній особі» - називали його сучасники. До того ж він вільно володів чотирнадцятьма мовами.
- У 1916 році професор, доктор філософії з Відня Йосип Застирець, звернувся з листом-проханням у Нобелівський комітет щодо присудження Іванові Франку Нобелівської премії. На жаль, не судилося, бо нагороду вручають живим, а 28 травня 1916 року письменника не стало.
- Дослідники-франкознавці порівнюють творчість І.Франка з велетенським морем, глибини якого ще далеко не пізнані. І сьогодні ми з вами зробимо ще один крок у вивченні творчості Івана Яковича Франка.
1. Короткі відомості про І.Франка та його багатогранну творчість. Робота з підручником.
У переказі, записаному від Миколи Гасинця із Закарпаття, розповідається про похід монголо-татар у Карпати 1241 року, зокрема про один з епізодів боротьби русичів проти «песиголовців»: «Русини підрубали дерева, наклали в купи каміння і воду перегодили. Коли татари ішли в той глибокий звор, тогди люди ті підрубані дерева, каміння і воду пустили за одним свистом. То всьо почало гучати, стріляти і вибило много татар. Котрі ще обстали живі, пошли далі і лягли спати під полонину Стой. Уночі урвавлася велика хмара, і от великий дощ урвав гору. На ній много татар пропало».
Скотарство – хліборобство – власність тухольської громади – головний тухольський скарб.
Друге головне джерело достатку тухольців – ненастанна війна з природою – «тухольський прохід».
Три старці – сріблом кований ланцюг – копа, рада громадська.
Які твори видатного митця ви читали? Чим вони запам’яталися вам? Чому, на ваш погляд, І.Франка називають Каменярем?
Слово вчителя:
- Іванові Франку належить понад 5000 творів у різних галузях літератури й науки. Випущені у світ 50 томів – лише третина від написаного. На початку ХХст. ім’я Франка набуває широкої популярності. «Академія в одній особі» - називали його сучасники. До того ж він вільно володів чотирнадцятьма мовами.
- У 1916 році професор, доктор філософії з Відня Йосип Застирець, звернувся з листом-проханням у Нобелівський комітет щодо присудження Іванові Франку Нобелівської премії. На жаль, не судилося, бо нагороду вручають живим, а 28 травня 1916 року письменника не стало.
- Дослідники-франкознавці порівнюють творчість І.Франка з велетенським морем, глибини якого ще далеко не пізнані. І сьогодні ми з вами зробимо ще один крок у вивченні творчості Івана Яковича Франка.
1. Короткі відомості про І.Франка та його багатогранну творчість. Робота з підручником.
У переказі, записаному від Миколи Гасинця із Закарпаття, розповідається про похід монголо-татар у Карпати 1241 року, зокрема про один з епізодів боротьби русичів проти «песиголовців»: «Русини підрубали дерева, наклали в купи каміння і воду перегодили. Коли татари ішли в той глибокий звор, тогди люди ті підрубані дерева, каміння і воду пустили за одним свистом. То всьо почало гучати, стріляти і вибило много татар. Котрі ще обстали живі, пошли далі і лягли спати під полонину Стой. Уночі урвавлася велика хмара, і от великий дощ урвав гору. На ній много татар пропало».
Скотарство – хліборобство – власність тухольської громади – головний тухольський скарб.
Друге головне джерело достатку тухольців – ненастанна війна з природою – «тухольський прохід».
Три старці – сріблом кований ланцюг – копа, рада громадська.
Як
ушановують пам’ять І.Франка в Україні і світі?
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної
діяльності школярів.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.
2.
Історична основа та джерела повісті «Захар Беркут».
Слово вчителя:
- Протягом шести тижнів у рідному селі Нагуєвичі І.Франко писав повість «Захар Беркут». Основні події твору відбуваються в селі Тухлі, яке існує й нині. Про описані в повісті події збереглося мало документальних відомостей, тому письменник звернувся до народних легенд та переказів.
Слово вчителя:
- Протягом шести тижнів у рідному селі Нагуєвичі І.Франко писав повість «Захар Беркут». Основні події твору відбуваються в селі Тухлі, яке існує й нині. Про описані в повісті події збереглося мало документальних відомостей, тому письменник звернувся до народних легенд та переказів.
Словниковий диктант ( робота в зошиті)
Історична
повість — це епічний
прозовий твір, сюжет
якого побудований на історичному матеріалі.
Тут широко представлені важливі події, видатні діячі минувшини на широкому тлі
сучасних їм епох. І звичайно, таким
творам притаманний історичний колорит. Він передбачає наявність таких прикмет
минулого, як імена історичних героїв, давні географічні назви, описи
старовинних звичаїв, вживання історизмів та архаїзмів.
- Що ж вам відомо з історії про
боротьбу українського
народу проти монголо – татарів?
3. Виразне читання уривків І- ІІ розділу.
5.
Розповідь про життя тухольської громади за опорними словами і словосполученнями
(інтерактивна технологія «Передбачення»).
V. Оголошення результатів навчальної діяльності.
VI. Підсумок уроку. Літературна гра «Знайди нісенітниці»
Іван
Петрович (Якович) Франко народився 27
вересня ( серпня) 1856 року в с.
Нагуєвичі на Полтавщині ( Дрогобицького
повіту) в родині
землероба ( коваля). Навчався Іван
Франко у Львівській (Дрогобицькій) гімназії, де здобув ґрунтовні знання з історії та
математики, зміг опанувати іноземні
мови. Після гімназії Іван Франко поїхав до Австрії (Відня) і там закінчив університет. Перша збірка поета називалася «З вершин і низин». Іван
Франко ніколи не брав творчих псевдонімів. Повість «Захар Беркут» була написана
Іваном Франком для участі в конкурсі на кращий фантастичний (історичний) твір.
VII. Домашнє завдання - прочитати за підручником с.34 – 38.
Немає коментарів:
Дописати коментар