неділя, 14 жовтня 2018 р.

5 клас, українська література

Тема: Тематика народних казок. Їхні різновиди (про звірів, побутові, фантастичні). Побудова казки (зачин, кінцівка). Народне уявлення про добро і зло в казці. Казка «Яйце-райце»
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Яйце-райце», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати казку; заохочувати учнів до творчості, навчити отримувати задоволення від роботи, що виконується, оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати їх, допомогти зрозуміти повчальність казок; прищеплювати любов і повагу до свого народу – творця невичерпного джерела мудрості; виховувати в учнів позитивні риси характеру, любов і повагу до природи рідного краю, не залишатися байдужими до біди інших людей, прищеплювати бажання робити добро; розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам’ять.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: підручник, дидактичний матеріал.










І.Організаційний момент
Сьогодні ми зібралися тут всі разом для того, щоб побувати в гостях у казки. Я знаю, що ви дуже люблять слухати казки, а дорослі з великим задоволенням розповідають, читають їх дітям. Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона буде існувати стільки, скільки будуть жити люди.
         Тому сьогодні ми допоможемо одне одному побувати у казці. Ще раз перегорнемо сторінки улюблених книжок, зустрінемося із улюбленими героями і, звичайно, побачимо, як, у котрий раз, добро перемагає зло.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
Не тільки слухайте, а й чуйте,
Над змістом казки помудруйте,
Повчання всі запам’ятайте
І на уроці не дрімайте.

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.     Вступне слово вчителя
— Чи є на Землі людина, яка не любила б казок? Напевно, немає. Адже змалку казка навчала вас уявляти та мріяти, радіти й сумувати. Розглянувши ближче українські народні казки, можна побачити, що вони уславлюють любов українців до волі, сміливість, мудрість, прагнення до справедливості, працьовитість, а засуджу­ють рабство, брехню, жорстокість, ледарювання. За такими неписа­ними моральними законами, відображеними в казках, віками жив наш народ, сподіваючись на остаточну перемогу сил Добра.
Казка — це різновид художньої прози, що походить від народ­них переказів, коротка й захоплива розповідь про вигадані події та явища, які сприймаються і переживаються як реальні. Казки відомі з найдавніших часів у всіх народів світу. Саме слово казка походить від слова «казати» — розповідати. У казковому світі живуть персонажі, створені народною уявою, наділені характер­ними національними рисами, тому вони й перемагають сили зла. Зазвичай у казковому світі торжествує Добро й Правда, усе закін­чується щасливо.
«Відгадай казку»
1.Яка із земноводних тварин у казці мала титул царівни? («Царівна-Жаба»). 2. Який предмет домашньої випічки зміг обдурити майже всіх звірів? (Колобок). 3. У якій казці гризун став причиною втрати багатства? («Курочка Ряба»). 4. У якій казці взуття принесло дівчині щастя? («Попелюшка»).
А чи знаєш ти, які тварини найчастіше зустрічаються у казках різних народів?Знайомся:
·          у казках африканських народів – леопарди, слони;
·          у народів Півночі – білі ведмеді, моржі, пінгвіни;
·          у народів Австралії – кенгуру, крокодили, сумчасті вовки
Робота з підручником, с.21.
2. Тематика і різновиди народних казок
За змістом казки поділяються на кілька різновидів:
казки про тварин є найдавнішими, пов’язані з тотемічними уяв­леннями. Головними героями тут виступають звірі. Згодом казки втрачають міфологічний і магічний сенс і набувають повчально-виховного характеру;
фантастичні казки первісно також мали магічне призначення, яке невдовзі утратилося; в них органічно поєднується міфічне, фан­тастичне і героїчне начала. Провідні мотиви: змієборство, добування і використання чудодійних предметів (цілюща вода, жар-птиця, меч-кладенець, шапка-невидимка, чоботи-самоходи) та ін. Герої фантастичних казок, як правило, наділені надзвичайною силою, здібностями, винахідливістю, які допомагають їм подолати усі ви­пробування на шляху до мети.
у побутових казках переважають мотиви повсякденного життя. Героями виступають бідний селянин, кмітливий наймит чи солдат, бурлака, вередлива жінка тощо. Часто у цих казках зустрічаються персоніфіковані образи — Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда
Казка має своєрідну побудову: вона складається із зачину, основ­ної частини та кінцівки: «Жив собі…», «Був собі…», «Це було за царя Панька, як була земля тонка…» — так традиційно розпочинається багато казок. Це і є зачин.
В основній частині розповідається про дійових осіб, події роз­гортаються як ланцюжок пригод. Характерною ознакою казок є ви­користання чисел 3, 7, 12. Змії мають три голови, живуть три брати, сходяться три дороги тощо.
Кінцівка — це характерний вислів, яким традиційно закінчуєть­ся казка: «Живуть-поживають, добра наживають» чи «Вам казка, а мені бубликів в’язка» та інші.
      Гра «Кому належать ці речі?»
Золоте яйце – «Яйце-райце»
Гусяча пірїна – «Кривенька качечка»
Наливне яблучко – «Гуси-лебеді»
Лук і стріла – «Царівна-жаба»
Глечик і тарілка – «Лисичка і Журавель»
Рукавичка – «Рукавичка»
              Пшеничний колосок – «Півник і двоє мишенят»

Слово учителя.
Послухайте притчу. Коли ще жайворонок був царем, а царицею миша, жили вони в мирі і злагоді, аж поки не змогли одним зернятком поділитись. Така маленька незгода, як пшеничне зернятко, призвела до великої війни між земним і небесним світами. Поразку потерпів небесний.
Ця коротенька притча дуже повчальна. Хто живе в злагоді, той мудрий, а навіть найменша незгода, намагання привласнити собі більше від чужого, може стати причиною великих втрат. Коли між небом і землею виникає війна, все в природі порушується, руйнується цілісність. І ось саме в цей момент у час війни між земним і небесним, перший чоловік отримує вдар від небесних володарів яйце-райце, з якого народиться весь рід людський, вся живність на землі.
Бесіда за змістом казки.
- У кого хотів вистрелити стрілець?
- Що просив орел у стрільця?
- До чиєї господи полетіли орел та чоловік?
- Що наказав орел просити у своїх дядька, брата та батька?
- Який наказ повинен був виконати стрілець?
- Що сталося, коли чоловік ненароком розбив яйце – райце?
- Хто допоміг стрільцеві і за яку винагороду?
- Кого змушений був віддати чоловік?
- Що сталося, коли син пішов до змії?
- Які завдання давала змія юнакові?
- Хто допомагав хлопцеві і за що?
- Чому хлопець забув дівчину?
- Чим закінчилася казка?
- За кого з героїв казки ви переживали?
 Запитання для кмітливих. Перевір себе: чи є в казці такі речення?
«…Жили собі дід та баба. І було в них двоє дітей».            «…Узяв та й зарізав йому бугая …».
«…Летять та й летять, та й прилітають до його брата…».   « От пішла дівчина до того лугу та як свисне!..».
«…Сідай , Телесику, на лопату».        «…кличуть на шишки молодиць…».
«…Діточки, мої ,козеняточка…».
         Фізкульхвилинка.
Руки підняли і погойдали,
Ніби дерева в саду.
Руки зігнули, ними тріпнули –
Вітер збиває росу.
В сторони руки – ними покажем,
Як до нас птахи летять.
Як вони сядуть – також покажем,
Склавши руки назад.
Яйце — символ зародження Всесвіту, Сонця з його весняним відродженням, життя та його безсмертя й воскресіння. У міфах багатьох народів світу саме яйце є світотворчим початком.
У багатьох народів існує поняття світового або космічного яйця, з якого народжується Всесвіт. Одна половина яйця стає небом, інша — землею, а жовток— сонцем. В Україні до культу родючості з давніх часів належить звичай розмальовувати курячі або декоративні яйця — писанки. Писанка багата символічними образами. 
Мовна розминка. Гра Відгадай слово».  ЦРЦ ЦР Рл СтРлЦ     (цариця) (цар) (орел) (стрілець)
ІV.Підсумок уроку.
— Чи сподобалась вам казка який висновок ми можемо зробити з цієї казки так, як герой казки в далекій дорозі не знає, що чекає його вдома, такі людина, зайнята щоденними турботами, не знає свого майбутнього, яке твориться вже зараз, цієї хвилини, а заклалось ще вчора, в минулому.

V. Домашнє завдання – скласти план казки.

Немає коментарів:

Дописати коментар