Тема: Тематика народних казок. Їхні різновиди (про звірів,
побутові, фантастичні). Побудова казки (зачин, кінцівка). Народне уявлення про
добро і зло в казці. Казка «Яйце-райце»
Мета: опрацювати ідейно-художній
зміст казки «Яйце-райце», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати казку;
заохочувати учнів до творчості, навчити отримувати задоволення від роботи, що
виконується, оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму, розрізняти
добро і зло як у казках, так і в сучасному житті, формувати навички знаходити
описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати їх, допомогти зрозуміти
повчальність казок; прищеплювати любов і повагу до свого народу – творця
невичерпного джерела мудрості; виховувати в учнів позитивні риси характеру,
любов і повагу до природи рідного краю, не залишатися байдужими до біди інших
людей, прищеплювати бажання робити добро; розвивати уяву, логічне мислення,
навички виразного читання, мовлення, пам’ять.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: підручник, дидактичний матеріал.
І.Організаційний момент
Сьогодні ми
зібралися тут всі разом для того, щоб побувати в гостях у казки. Я знаю, що
ви дуже люблять слухати казки, а дорослі з великим задоволенням
розповідають, читають їх дітям. Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона буде
існувати стільки, скільки будуть жити люди.
Тому сьогодні ми допоможемо одне одному побувати у казці. Ще раз
перегорнемо сторінки улюблених книжок, зустрінемося із улюбленими героями і,
звичайно, побачимо, як, у котрий раз, добро перемагає зло.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
Не тільки
слухайте, а й чуйте,
Над змістом
казки помудруйте,
Повчання всі
запам’ятайте
І на уроці
не дрімайте.
III.
ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Чи є на
Землі людина, яка не любила б казок? Напевно, немає. Адже змалку казка навчала
вас уявляти та мріяти, радіти й сумувати. Розглянувши ближче українські народні
казки, можна побачити, що вони уславлюють любов українців до волі, сміливість,
мудрість, прагнення до справедливості, працьовитість, а засуджують рабство,
брехню, жорстокість, ледарювання. За такими неписаними моральними законами,
відображеними в казках, віками жив наш народ, сподіваючись на остаточну
перемогу сил Добра.
Казка — це
різновид художньої прози, що походить від народних переказів, коротка й
захоплива розповідь про вигадані події та явища, які сприймаються і
переживаються як реальні. Казки відомі з найдавніших часів у всіх народів
світу. Саме слово казка походить від слова «казати» — розповідати. У казковому
світі живуть персонажі, створені народною уявою, наділені характерними
національними рисами, тому вони й перемагають сили зла. Зазвичай у казковому
світі торжествує Добро й Правда, усе закінчується щасливо.
«Відгадай
казку»
1.Яка із земноводних
тварин у казці мала титул царівни? («Царівна-Жаба»). 2. Який предмет домашньої випічки зміг
обдурити майже всіх звірів? (Колобок). 3. У якій казці гризун став причиною
втрати багатства? («Курочка Ряба»). 4. У якій
казці взуття принесло дівчині щастя? («Попелюшка»).
А чи знаєш ти, які тварини найчастіше зустрічаються у
казках різних народів?Знайомся:
· у казках африканських народів – леопарди, слони;
· у народів Півночі – білі ведмеді, моржі, пінгвіни;
· у народів Австралії – кенгуру, крокодили, сумчасті вовки
· у казках африканських народів – леопарди, слони;
· у народів Півночі – білі ведмеді, моржі, пінгвіни;
· у народів Австралії – кенгуру, крокодили, сумчасті вовки
Робота з підручником, с.21.
2. Тематика і різновиди народних казок
За змістом
казки поділяються на кілька різновидів:
казки про
тварин є найдавнішими,
пов’язані з тотемічними уявленнями. Головними героями тут виступають звірі.
Згодом казки втрачають міфологічний і магічний сенс і набувають
повчально-виховного характеру;
фантастичні
казки первісно
також мали магічне призначення, яке невдовзі утратилося; в них органічно
поєднується міфічне, фантастичне і героїчне начала. Провідні мотиви:
змієборство, добування і використання чудодійних предметів (цілюща вода,
жар-птиця, меч-кладенець, шапка-невидимка, чоботи-самоходи) та ін. Герої
фантастичних казок, як правило, наділені надзвичайною силою, здібностями,
винахідливістю, які допомагають їм подолати усі випробування на шляху до мети.
у побутових
казках переважають
мотиви повсякденного життя. Героями виступають бідний селянин, кмітливий наймит
чи солдат, бурлака, вередлива жінка тощо. Часто у цих казках зустрічаються
персоніфіковані образи — Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда
Казка має своєрідну побудову: вона складається із
зачину, основної частини та кінцівки: «Жив собі…», «Був собі…», «Це було за
царя Панька, як була земля тонка…» — так традиційно розпочинається багато
казок. Це і є зачин.
В основній частині розповідається про дійових осіб,
події розгортаються як ланцюжок пригод. Характерною ознакою казок є використання
чисел 3, 7, 12. Змії мають три голови, живуть три брати, сходяться три дороги
тощо.
Кінцівка — це характерний вислів, яким традиційно
закінчується казка: «Живуть-поживають, добра наживають» чи «Вам казка, а мені
бубликів в’язка» та інші.
Гра «Кому належать ці речі?»
Золоте яйце – «Яйце-райце»
Гусяча пір’їна –
«Кривенька качечка»
Наливне яблучко – «Гуси-лебеді»
Лук і стріла – «Царівна-жаба»
Глечик і тарілка – «Лисичка і Журавель»
Рукавичка – «Рукавичка»
Пшеничний колосок –
«Півник і двоє мишенят»
Слово
учителя.
Послухайте притчу. Коли ще жайворонок був царем, а царицею миша, жили вони в мирі і злагоді, аж поки не змогли одним зернятком поділитись. Така маленька незгода, як пшеничне зернятко, призвела до великої війни між земним і небесним світами. Поразку потерпів небесний.
Ця коротенька притча дуже повчальна. Хто живе в злагоді, той мудрий, а навіть найменша незгода, намагання привласнити собі більше від чужого, може стати причиною великих втрат. Коли між небом і землею виникає війна, все в природі порушується, руйнується цілісність. І ось саме в цей момент у час війни між земним і небесним, перший чоловік отримує вдар від небесних володарів яйце-райце, з якого народиться весь рід людський, вся живність на землі.
Послухайте притчу. Коли ще жайворонок був царем, а царицею миша, жили вони в мирі і злагоді, аж поки не змогли одним зернятком поділитись. Така маленька незгода, як пшеничне зернятко, призвела до великої війни між земним і небесним світами. Поразку потерпів небесний.
Ця коротенька притча дуже повчальна. Хто живе в злагоді, той мудрий, а навіть найменша незгода, намагання привласнити собі більше від чужого, може стати причиною великих втрат. Коли між небом і землею виникає війна, все в природі порушується, руйнується цілісність. І ось саме в цей момент у час війни між земним і небесним, перший чоловік отримує вдар від небесних володарів яйце-райце, з якого народиться весь рід людський, вся живність на землі.
Бесіда за змістом казки.
- У кого хотів вистрелити стрілець?
- Що просив орел у стрільця?
- До чиєї господи полетіли орел та чоловік?
- Що наказав орел просити у своїх дядька, брата та батька?
- Який наказ повинен був виконати стрілець?
- У кого хотів вистрелити стрілець?
- Що просив орел у стрільця?
- До чиєї господи полетіли орел та чоловік?
- Що наказав орел просити у своїх дядька, брата та батька?
- Який наказ повинен був виконати стрілець?
- Що сталося, коли чоловік ненароком розбив яйце – райце?
- Хто допоміг стрільцеві і за яку винагороду?
- Кого змушений був віддати чоловік?
- Що сталося, коли син пішов до змії?
- Які завдання давала змія юнакові?
- Хто допомагав хлопцеві і за що?
- Чому хлопець забув дівчину?
- Чим закінчилася казка?
-
За кого з героїв казки ви переживали?
Запитання для кмітливих. Перевір себе: чи є в казці такі речення?
«…Жили собі дід та баба. І було в них двоє дітей». «…Узяв та й зарізав йому бугая …».
«…Жили собі дід та баба. І було в них двоє дітей». «…Узяв та й зарізав йому бугая …».
«…Летять та й летять, та й прилітають до його брата…». « От пішла дівчина до того лугу та як
свисне!..».
«…Сідай , Телесику, на лопату». «…кличуть на шишки молодиць…».
«…Діточки, мої ,козеняточка…».
«…Сідай , Телесику, на лопату». «…кличуть на шишки молодиць…».
«…Діточки, мої ,козеняточка…».
Фізкульхвилинка.
Руки підняли і погойдали,
Ніби дерева в саду.
Руки зігнули, ними тріпнули –
Вітер збиває росу.
В сторони руки – ними покажем,
Як до нас птахи летять.
Як вони сядуть – також покажем,
Склавши руки назад.
Яйце — символ зародження
Всесвіту, Сонця з його весняним відродженням, життя та його безсмертя й
воскресіння. У міфах багатьох народів світу саме яйце є світотворчим початком.
У багатьох народів існує поняття
світового або космічного яйця, з якого народжується Всесвіт. Одна половина яйця
стає небом, інша — землею, а жовток— сонцем. В Україні до
культу родючості з давніх часів належить звичай розмальовувати курячі або
декоративні яйця — писанки. Писанка багата символічними образами.
Мовна розминка. Гра Відгадай
слово». ЦРЦ
ЦР Рл СтРлЦ (цариця)
(цар) (орел) (стрілець)
ІV.Підсумок
уроку.— Чи сподобалась вам казка який висновок ми можемо зробити з цієї казки так, як герой казки в далекій дорозі не знає, що чекає його вдома, такі людина, зайнята щоденними турботами, не знає свого майбутнього, яке твориться вже зараз, цієї хвилини, а заклалось ще вчора, в минулому.
V. Домашнє завдання – скласти план казки.
Немає коментарів:
Дописати коментар