неділя, 14 жовтня 2018 р.

5 клас, українська мова

Тема: Редагування речень, що містять спільнокореневі слова й форми одного слова
Мета уроку: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні в 5 класі знання учнів із розділу “Будова слова й орфографія”; удосконалювати вміння і навички п’ятикласників щодо практичного використання знань з розділу “Будова слова й орфографія”; закріпити відомості про значущі частини слова, удосконалити орфографічні навички, вміння добирати спільнокореневі слова, розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правильно використовувати їх у мовленні;розвивати продуктивне мовлення, логічне мислення, творчі здібності щодо використання значущих частин слова у створенні нових слів та їхніх форм;за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу звернути увагу дітей на красу й багатство природи рідного краю.
Обладнання: дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок комбінований.
І.Організаційний момент.
ІІ.Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
 

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. Бесіда
– Які є значущі частини слова? Наведіть приклади,
– Яка значуща частина слова виражає його граматичне значення?
– Що таке основа слова? Яке значення вона виражає?
– Як виділити в слові корінь?
– Як відрізнити різні форми одного слова від спільнокореневих слів?
– Що спільного і відмінного між префіксом і суфіксом?
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з текстом. На які свята український народ прославляє вербу? Як ви розумієте приказку “Будь здоров, як вода, а рости, як верба”? Яку роль відіграє закінчення в тексті?
ВЕРБА
Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить привітати світ з весною, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб – на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик (Г. Бондаренко).
Вибіркова робота. Прочитайте речення. Запишіть їх, із дужок уставляючи слова, які відповідають контексту і стилю висловлювання. Аргументуйте свій вибір.
1. (Калина, калинонька, калинка) – кущ або (невеличке, невелике, малюсіньке, маненьке) (деревище, дерево) заввишки до трьох метрів (3 підручника). 2. У Вербну неділю ми з мамою освятили (гілочки, гілки, галуззя) верби у церкві, а потім удома (легко, легенько, легесенько) били родичів і бажали (здоров’я, здоров’ячка), довгих років життя (3 журналу). 3. (Барвінок, барвіночок, росте в лісах, на схилах горбів і стелить свої (стебельця, стебла) низько біля самої (землі, матінки-землі) (3 підручника).
Словниковий диктант. Запишіть під диктовку слова. Підкресліть орфограми,  виділені розберіть за будовою.
Журі, змалку, голос, сьомий, проганяти, навперейми, ревінь, пристаркуватий, прейскурант, принаймні, прекрасний, розсада, рослинний.
Гра «Склади схему слова». Кожен учень отримує картку, на якій схематично позначені значущі частини слова. Учитель називає слова, а учні, стаючи в правильному порядку, складають схему слів.
Дніпро, дніпровський; Кий, Київ; поріг, Запоріжжя, запо­різький.
Навчальне редагування. Прочитайте речення. Знайдіть лексичні й орфографічні помилки, виправте їх і запишіть речення. Поясніть свій вибір.
1. Коли в лісі розквітнули весняні квіти проліски, лісник почав оберігати їх від “бізнесменів”. 2. Дивовижний бузок дивує не тільки великими груздями білих та лілових квітів, а й запахом. 3. Навесні, коли наступила вже повна весна, з’являється жовтий козелець. 4. Ніжність лілії використовували грецькі та римські красуні, від цієї квітки ніжною ставала шкіра. 5. Любисток дуже давно придбав права громадськості на Україні.
V. Підсумок уроку. Хвилинка-веселинка
      Інсценування гуморески П. Глазового «Учення — світ».

Зубрить дід англійську мову,
Хоч йому вже близько ста.
З словником казки дитячі
Потихесеньку чита.
— Гей, окей, май діа бабо, —
Раз повів він мудру річ.
Баба злиться: «Що це значить?»
— Постав валянки у піч.
Вранці баба діда будить:
— Ге, окей, шурляй, мурлі.
Дід питає: — Що це значить?
— Правий валянок згорів.

Коментар учителя. Діти, бажаю вам досконало знати всі мови, які ви вивчаєте, бо цього вимагає сьогодення. Нашій країні потрібні високоосвічені, розумні люди. Але рідну мову ви повинні любити, вивчати і знати найкраще.
Сьогодні на уроці ми добре попрацювали.
Рефлексія
  •  Яку тему ми вивчали?
  •  Які значущі частини слова ми вже знаємо?
  • Наведіть приклад до них.


VI.   Домашнє завдання - виконати вправу в підручнику.

Немає коментарів:

Дописати коментар