неділю, 14 жовтня 2018 р.

5 клас, українська література

 Тема: Народна казка «Мудра дівчина»
Мета: розширити й узагальнити знання дітей про види народних казок, які вони читали у початкових класах; ознайомити з ознаками побутової казки; удосконалювати вміння читати діалоги, знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку; формувати уміння висловлювати моральні оцінні судження, складати характеристику дійових осіб казки; виховувати любов, повагу та інтерес до усної народної творчості.
Тип уроку:засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання:підручник, дидактичний матеріал
І. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні у нас дуже цікавий урок.Ми з вами , діти, продовжимо мандрувати стежками українських народних казок і розкриємо не лише прекрасні риси характеру людей , а й покажемо негативні. Отож, вперед!А опрацьовувати ми будемо цікаву та повчальну  казку «Мудра дівчина». Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива, дуже любила свого тата  і допомагала йому. Вона була дитиною з бідної сім’ї, але мудрості мала більше, аніж багатий дядько і пан. Мудрими ми уявляємо людей похилого віку,сивих, статечних. А чи можуть бути мудрими діти?

Мудрість — найкраще багатство.  (Народне прислів’я)
 — Чи відповідає епіграф нашому уроку. (Так, відповідає.)     
Що ж це за таємниче слово -- мудрість? У чому воно полягає? Про це ми сьогодні і дізнаємося та й самі станемо мудрішими.
II.Актуалізація опорних знань.
1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.)
2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)
3. На які види поділяються казки? (Казки про тварин, фантастичні, або чарівні, і побутові.)
4. А до якого виду належать казка про «Про правду і кривду» ?  (До побутових казок.)
III.Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
 1. Робота з казкою «Мудра дівчина»
-- Назвіть дійових осіб казки. --- Хто головний герой казки? --- Де відбуваються події?
2.Порівняльний аналіз казки з віршованим відповідником:

Мудра дівчина жила
З батьком на краю села.
Пан загадки загадав,
Хто ж і як їх розгадав?
Дівча загадки розгадало,
Бо про все на світі знало,
Що ситніше – земля – мати,
Бо всіх зможе годувати,
Що найшвидше думка лине,
Хоч в палац, хоч до хатини.
Наймиліше в світі сон,
Всіх бере у свій полон.
Пан не зміг перехитрити,
Вирішив в гості запросити:
«Ти прийди, прийди, Марусе,
Я на тебе подивлюся,
Щоб ні їхала, ні йшла,
Щоб з гостинцем теж була,
Ні з гостинцем, ні без нього».
Наказав пан дуже строго.
Щоб ні взута, ані боса,
Вистачить, цього вже досить!
Так Маруся все й зробила,
Пана знов перехитрила.
Ось і казочці кінець,
А хто слухав, молодець. (Хохріна Л.)

3. Аналіз змісту казки, вибіркове читання,
--- Чому виникла суперечка між двома братами? Як вони вирішили  її розв’язати?
--- Чи можна  назвати цих чоловіків братами? Чому?  Які стосунки мають бути між рідними людьми?
--- Чому пан розсердився, коли дізнався, що його загадку відгадала  донька бідняка?
-- Скільки ще загадок відгадала дівчинка? Прочитайте текст, де йдеться про другу й третю загадки.
-- Знайдіть та зачитайте епізод , де є магічні числа.Про що це говорить?(Давні люди вірили в силу магічних чисел. В казках часто повторюються числа 3, 7, 9, 12).
4.Художній переказ
Перекажіть текст від імені Марусі (опишіть враження дівчини від зустрічі з паном), від імені її батька (опишіть ситуацію, коли він зазнав прикростей від свого брата), від імені пана (опишіть враження від появи дівчини в маєтку).
5.Гра «Особиста думка».  Кожен учень пише речення на окремій картці, у якому він висловлює свою думку про якогось персонажа з казки «Мудра дів-чина» (про зовнішність, деякі риси характеру). Коли картки готові, учитель збирає їх, перемішує й кладе купкою на стіл. Далі запрошує когось із школярів підійти до столу й зняти верхню картку. Той читає речення та висловлює припущення про кого саме йде мова. Решта учнів погоджуються чи не погоджуються з написаним, обговорюючи речення. Далі верхню картку знімає інший учень.
6.Розподільний літературний диктант: Маруся                  Батько                       Пан
Риси характеру героїв: добрий, сміливий, розсудливий,чесний, роботящий, винахідливий,працьовитий, мудрий, ледачий, самолюбивий, пихатий, гордий, боязливий, люблячий,розумний, скупий, облесливий. (Поставити прикметники у відповідний рід)
ІV. Підсумок уроку. Літературний диктант «Так чи ні»:
1.     Маруся допомогла батькові помиритися з братом (Ні) 
2.     Дівчина не змогла розгадати загадки пана (Ні)
3.     Батько Марусі правильно відгадав загадки пана (Так)
4.     Пан вирішив перехитрити Марусю, даючи їй непосильні завдання (Так)
5.     Пан дав Марусі шість варених яєць та наказав, щоб вона посадила на них квочку (Ні) Маруся передала панові горщечок вареної каші (Так)
6.     Пан віддав кашу котам (Ні)
7.     Пан наказав, щоб Маруся прийшла до нього босою (Ні)
8.     На подарунок панові Маруся взяла тертий пиріг (Ні)
9.     Собаки погналися за зайцем, а дівчину покинули (Так)
10.       Гостинцем для пана став горобець (Так)
11.       Пан відпустив дівчину (Так)

V. Домашнє завдання – намалювати ілюстрації.

Немає коментарів:

Дописати коментар