неділя, 14 жовтня 2018 р.

5 клас, українська мова

 Тема: Незмінні й змінні слова
Мета: поглибити знання учнів про основу слова й закінчення змінних слів, про форми слова і спільнокореневі слова; домогтися засвоєння ними мовного матеріалу про змінні і незмінні слова; фор­мувати навички визначати основу слова та закінчення змінних слів, розрізняти форми слова і спільнокореневі слова;розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, підвищувати культуру мовлення; виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
I.   ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Інтерактивний прийом «Подарунок»
Слово вчителя. Які почуття у вас виникають, коли ви отримуєте подарунок? (Приємні, радісні, вдячність)
Я хочу подарувати вам урок — теплий, ясний, радісний...
Я хочу, щоб з таким настроєм ви здобули нові знання!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. Інтерактивна вправа «Так/Ні».
1.      Слова складаються з основи та закінчення або тільки з основи. (Так)
2.      Основа - частина слова без закінчення, яка виражає лексичне значення слова.(Так)
3.      Корінь - значуща частина слова, яка стоїть після основи.(Ні)
4.      Префікс - значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. (Ні)
5.      Суфікс - значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. (Так)
6.      Слова вода, водний,водій, водити спільнокореневі. (Ні)
7.      Закінчення – це змінна частина слова.(Так)
8.      Закінчення є в усіх словах. (Ні)
9.      Незмінні слова мають нульове закінчення (Ні)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
► Відгадайте загадку.
Влітку одежу я одягаю, а на зиму її всю скидаю. (Дерево)
Наш урок також відкриває для вас багато цікавої інформації, пов’язаної з деревом.
IV.   ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Колективна робота з текстом
►  З’ясуйте лексичне значення виділених слів, їхню будову. Чи є ці слова змінними і чому?
ЛЮДИНА І ДЕРЕВО
    З долоні на долоню перекидала людина маленьку насінинку, ніби угріваючи її своїми руками, та й ненароком упустила. Кинуте зернятко не гаяло часу, а одразу проросло — із землі пробився ніж­ний паросток.
Почав він рости... Насінинка ніби розчинилася в тому паро­стку — віддала йому всі свої сили... А відтак, як зернятко назавжди запам’ятало тепло великих добрих людських долонь, дерево, вирос­тало кремезним і могутнім. І коли ці долоні торкалися дорослого вже дерева, його шорсткого стовбура, воно вдячно тріпотіло і тяглося своїми гілками назустріч людині, неначе руками. Воно схиляло над людиною, що посадила його, своє зелене шатро, давало їй при­хисток під час дощу і спекотного дня. Потоваришували людина і дерево. Та так, що звідтоді завжди поряд. Де селилася людина, там виростали дерева. А де росли дерева, там зупинявся подорожній. Так було і так буде (І.Островіська).
Загадки

Я у кожній деревинці,
Квітці, кущику, травинці.
В класі на уроці мови
Ти побачиш мене в слові.   (Корінь)
Нас слова міняють часто,
І, звичайно, це — на щастя,
Бо якби ми не мінялись,
То слова не поєднались.   (Закінчення)

Дослідження-аналіз (робота біля дошки)
► Утворіть можливі форми слова «дерево». Яка частина цього слова буде змінюватися?
Н. в. дерево; Р. в. дерева; Д. в. дереву; 3. в. дерево; О. в. деревом; М. в. на дереві; К. в. дерево.
Спостереження з елементами зіставлення
Скажіть, що змінюється на дереві упродовж року? (Листочки, квіти, плоди) Отже, ми помітили, що в дерева є змінні частини. Решта залишається незмінним. Що саме? (Корінь, стовбур, гілля) Якщо слово змінюється, то змінна частина називається закінчен­ням, а все слово без закінчення називається основою. Коли на дереві немає листочків, що ми говоримо? (Дерево голе.) А якщо в слові за­кінчення не виражається звуком і не позначається буквою — то яке це закінчення? (Нульове)
Робота з теоретичним матеріалом підручника
Що називається закінченням?
Що виражає закінчення?
Що таке основа слова?
Що виражає основа слова?
Про що ми не сказали? (Є змінні й незмінні слова. Незмінні слова мають одну форму і не мають закінчення. Це, як правило, слова іншомовного походження і прислівники: вчора, завжди, метро, таксі, пюре тощо.)
У світі цікавих слів
Колібрі, кенгуру, шосе,
Фламінго, поні, шимпанзе,
Табу, какао, доміно,
Алое, радіо, кіно,
Депо, метро, купе, пенсне,
 Кафе, трюмо, манто, кашне,
І какаду, драже, парі,
І інтерв’ю, рагу, журі,
Кольрабі, аташе, боа,
 Таксі, турне та амплуа,
Пюре, бюро і ательє…
Цих слів достатньо в мові є.
Ти добре їх запам’ятай,
Ніколи їх не відміняй!
Редагування тексту листа.
Прийми привіт, кумасенько, від рідного кума Із кавказького курорту поблизу Сухума! Був я здєшнім зоопарку разом із сємьйою… Я на фоті получився разом з шимпанзою. Не наплутай: я спереді, шимпанза – за мною!
Перегляд відео «Дерево за рік».

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Графічний коментований диктант (із самоперевіркою)
           Визначте закінчення й основу в словах: білого, трава, дзвінок, пишуть, червоний, весна.
Гра «Четверте зайве». Знайдіть «зайве» слово, яке не є змінним.
1. Коні, поні, чайки, слава.
2. Веселий, відважний, мужньо, хоробрий.
3. Віз, таксі, повід, шабля.
Творча робота. Складання мініатюри зі словами таксі, шосе, кенгуру, пальто.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. Опитування-узагальнення
Що називається закінченням? Які слова не мають закінчення?
Що називається основою?
Чим відрізняються спільнокореневі слова від форм слова?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Немає коментарів:

Дописати коментар