Тема:
Незмінні й змінні слова
Мета: поглибити
знання учнів про основу слова й закінчення змінних слів, про форми слова і
спільнокореневі слова; домогтися засвоєння ними мовного матеріалу про змінні і
незмінні слова; формувати навички визначати основу слова та закінчення змінних
слів, розрізняти форми слова і спільнокореневі слова;розвивати мислення, увагу,
спостережливість, пам'ять, підвищувати культуру мовлення; виховувати
любов до природи.
Обладнання:
підручник, дидактичний
матеріал.
Тип уроку:
урок вивчення нового матеріалу.
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Інтерактивний прийом «Подарунок»
Слово
вчителя.
Які почуття у вас виникають, коли ви отримуєте подарунок? (Приємні, радісні, вдячність)
Я
хочу подарувати вам урок — теплий, ясний, радісний...
Я
хочу, щоб з таким настроєм ви здобули нові знання!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК. Інтерактивна вправа
«Так/Ні».
1.
Слова складаються з
основи та закінчення або тільки з основи. (Так)
2.
Основа - частина слова
без закінчення, яка виражає лексичне значення слова.(Так)
3.
Корінь - значуща
частина слова, яка стоїть після основи.(Ні)
4.
Префікс - значуща
частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. (Ні)
5.
Суфікс - значуща
частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів.
(Так)
6.
Слова вода,
водний,водій, водити спільнокореневі. (Ні)
7.
Закінчення – це змінна
частина слова.(Так)
8.
Закінчення є в усіх
словах. (Ні)
9.
Незмінні слова мають
нульове закінчення (Ні)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й
ЗАВДАНЬ УРОКУ
►
Відгадайте загадку.
Влітку
одежу я одягаю, а на зиму її всю скидаю. (Дерево)
Наш
урок також відкриває для вас багато цікавої інформації, пов’язаної з деревом.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Колективна
робота з текстом
► З’ясуйте лексичне значення виділених слів,
їхню будову. Чи є ці слова змінними і чому?
ЛЮДИНА
І ДЕРЕВО
З долоні на долоню перекидала людина
маленьку насінинку, ніби угріваючи її своїми руками, та й ненароком упустила.
Кинуте зернятко не гаяло часу, а одразу проросло — із землі пробився ніжний паросток.
Почав
він рости... Насінинка ніби розчинилася в тому паростку — віддала йому всі
свої сили... А відтак, як зернятко назавжди запам’ятало тепло великих добрих
людських долонь, дерево, виростало кремезним і могутнім. І коли ці долоні
торкалися дорослого вже дерева, його шорсткого стовбура, воно вдячно тріпотіло і тяглося своїми гілками назустріч
людині, неначе руками. Воно схиляло над людиною, що посадила його, своє зелене
шатро, давало їй прихисток під час дощу і спекотного дня. Потоваришували
людина і дерево. Та так, що звідтоді завжди поряд. Де селилася людина, там
виростали дерева. А де росли дерева, там зупинявся подорожній. Так було і так
буде (І.Островіська).
Загадки
Я
у кожній деревинці,
Квітці,
кущику, травинці.
В
класі на уроці мови
Ти
побачиш мене в слові. (Корінь)
Нас
слова міняють часто,
І,
звичайно, це — на щастя,
Бо
якби ми не мінялись,
То слова не
поєднались. (Закінчення)
Дослідження-аналіз
(робота біля дошки)
►
Утворіть можливі форми слова «дерево».
Яка частина цього слова буде змінюватися?
Н.
в. дерево; Р. в. дерева; Д. в. дереву; 3. в. дерево; О. в. деревом; М. в. на
дереві; К. в. дерево.
Спостереження
з елементами зіставлення
Скажіть,
що змінюється на дереві упродовж року? (Листочки,
квіти, плоди) Отже, ми помітили, що в дерева є змінні частини. Решта
залишається незмінним. Що саме? (Корінь,
стовбур, гілля) Якщо слово змінюється, то змінна частина називається
закінченням, а все слово без закінчення називається основою. Коли на дереві
немає листочків, що ми говоримо? (Дерево
голе.) А якщо в слові закінчення не виражається звуком і не позначається
буквою — то яке це закінчення? (Нульове)
Робота
з теоретичним матеріалом підручника
∎
Що називається закінченням?
∎
Що виражає закінчення?
∎
Що таке основа слова?
∎
Що виражає основа слова?
∎
Про що ми не сказали? (Є змінні й
незмінні слова. Незмінні слова мають одну форму і не мають закінчення. Це, як
правило, слова іншомовного походження і прислівники: вчора, завжди, метро,
таксі, пюре тощо.)
У світі цікавих
слів
Колібрі, кенгуру, шосе,
Фламінго, поні, шимпанзе,
Табу, какао, доміно,
Алое, радіо, кіно,
Депо, метро, купе, пенсне,
Кафе, трюмо, манто,
кашне,
І какаду, драже, парі,
І інтерв’ю, рагу, журі,
Кольрабі, аташе, боа,
Таксі, турне та
амплуа,
Пюре, бюро і ательє…
Цих слів достатньо в мові є.
Ти добре їх запам’ятай,
Ніколи їх не відміняй!
Редагування тексту листа.
Прийми привіт, кумасенько, від рідного кума Із кавказького
курорту поблизу Сухума! Був я здєшнім зоопарку разом із сємьйою… Я на фоті
получився разом з шимпанзою. Не наплутай: я спереді, шимпанза – за мною!
Перегляд відео «Дерево за рік».
V.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ
І НАВИЧОК
►Графічний
коментований диктант (із самоперевіркою)
Визначте закінчення й основу в
словах: білого, трава, дзвінок, пишуть,
червоний, весна.
►Гра
«Четверте зайве». Знайдіть
«зайве» слово, яке не є змінним.
1. Коні, поні, чайки, слава.
2. Веселий, відважний, мужньо, хоробрий.
3. Віз, таксі, повід, шабля.
1. Коні, поні, чайки, слава.
2. Веселий, відважний, мужньо, хоробрий.
3. Віз, таксі, повід, шабля.
►Творча робота. Складання мініатюри зі словами таксі,
шосе, кенгуру, пальто.
VI.
ПІДСУМОК УРОКУ. Опитування-узагальнення
∎
Що називається закінченням? Які слова не мають закінчення?
∎
Що називається основою?
∎
Чим відрізняються спільнокореневі слова від форм слова?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Немає коментарів:
Дописати коментар