Тема: Особливості композиції “Слова про похід Ігорів”.
Образи руських князів та Ярославни. Ідея патріотизму
Мета уроку: розкрити особливості композиції та стилістичних засобів у творі,
роль пейзажу у розгортанні сюжету, образ Руської землі у поемі, збагатитися
інформацією про переклади та переспіви твору у наш час; розвивати вміння
аналізувати ідейний зміст твору, при цьому грамотно висловлювати свої думки,
спостереження; формувати кругозір школярів; виховувати в учнів любов до рідного
краю, прагнення зняти і зберігати народні надбання.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: дидактичні матеріали
І.
Організаційно-вступна частина уроку
ІІ.
Перевірка виконання домашнього завдання. Вправа «Ланцюжок».
1.Які події
відтворює поема «Слово про похід Ігорів?»
2. Коли вперше ми дізналися про цей
твір і завдяки кому?
3.Хто автор цієї пам’ятки?
3.Хто автор цієї пам’ятки?
4.Хто
головнї герої поеми?
5. Чому
князь Ігор поступив так необачно?
6. Що
передбачувало невдале закінчення походу?
7. Як відчув
князь Святослав київський про поразку Ігоревого війська?
8. Яке
«золоте слово» «зронив» князь Святослав?
9. Хто
допоміг Ігорю втекти з полону?
10. Хто
найбільше переживав за Ігоря та його військо?
11.Як зустріли князя Ігоря на рідній землі?
11.Як зустріли князя Ігоря на рідній землі?
12. Яка
головна думка поеми «Слова про похід Ігорів?»
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, формування мотивації навчання.
Вступне
слово вчителя.Чому понад
два століття (саме стільки «Слово…» відоме широкому колу читачів) усі
захоплюються цим твором? Мабуть, не лише через глибоко патріотичну ідею,
приваблюючи образи, чітку композицію. Перш за все, приваблює чудова поетична
мова, її образність, влучність, метафоричність. Спостереження автора над світом
природи такі тонкі та влучні, що створюють ефект присутності. Тож перекинемо
місточок до сердець і таланту наших славних пращурів. Нам є чого в них
повчитися, незважаючи на незмірно вищий інтелектуальний, інформаційно -
технічний рівень.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального
матеріалу.
Особливості композиції та стилістичних засобів.
«Слово про похід Ігорів» розпочинається
своєрідним вступом-заспівом, після якого йдуть три частини: І – розповідь
про похід, бій і поразку Ігоря; ІІ – звертання
до князів, щоби ті об'єдналися і виступили за рідну землю, плач Ярославни; ІІІ
– втеча Ігоря з полону. Завершується твір хвалою руським князям і дружині.
Кожна частина містить багато закликів, роздумів, спогадів. Автор твору часто
виходить за межі описуваної події, перериваючи своє
оповідання про похід Ігоря
ліричними відступами,міркуваннями про сучасне і минуле в житті
Русі, закликами до єднання князів.
Метод «Закінчи речення».
1. Поема «Слово про похід Ігорів» набула широкої
відомості завдяки...
2. «Слово про похід Ігорів» вперше видано у… році.
3. «Слово про похід Ігорів» присвячене походу…
4. Оригінал поеми не зберігся, тому що…
5. Копію «Слові про похід Ігорів» подарували...
6. Композиція складається зі…
7. Особливості композиції – …
8. У творі згадується співець …
9. …передвіщало поразку.
10. Автор «Слово про похід Ігорів»...
2. «Слово про похід Ігорів» вперше видано у… році.
3. «Слово про похід Ігорів» присвячене походу…
4. Оригінал поеми не зберігся, тому що…
5. Копію «Слові про похід Ігорів» подарували...
6. Композиція складається зі…
7. Особливості композиції – …
8. У творі згадується співець …
9. …передвіщало поразку.
10. Автор «Слово про похід Ігорів»...
Відповіді:
1.О.Мусіну-Пушкіну.
2. 1800 р.
3. Новгород-сіверського князя Ігоря на половців 1185 р.
4. Згорів під час пожежі в Москві 1812 р.
5. Цариці Катерині ІІ.
6. Вступу, основної частини, закінчення.
7. Недотримання хронології.
8. Боян.
9. Затемнення сонця.
10. Невідомий.
1.О.Мусіну-Пушкіну.
2. 1800 р.
3. Новгород-сіверського князя Ігоря на половців 1185 р.
4. Згорів під час пожежі в Москві 1812 р.
5. Цариці Катерині ІІ.
6. Вступу, основної частини, закінчення.
7. Недотримання хронології.
8. Боян.
9. Затемнення сонця.
10. Невідомий.
Робота в групах над характеристикою образів руських
князів Ігоря, Всеволода, Святослава.
Метод «Займи
позицію»: «Який князь краще: далекоглядний політик чи
хоробрий воїн?»
ІV. Підведення підсумків уроку і повідомлення
д/з.
Інтелектуальна
гра. Т-схема «Так - Ні»
+
|
1.Боян
– це «соловій години дивньої».
|
-
|
-
|
2. Князь
Ігор хоче напитися шоломом води з Волги.
|
+
|
-
|
3. «Чорнії
тучі з моря йдуть, хотять прикрити чотири сонця». Це гіпербола?
|
+
|
-
|
4. Гзак і
Кончак допомогли Ігорю втекти з полону.
|
+
|
+
|
5.
Всеволод славно загинув у битві з половцями.
|
-
|
+
|
6. Воїни
князя Ігоря – християни.
|
-
|
+
|
7. Князь
Святослав взяв в полон Кобяка.
|
-
|
+
|
8. Князь
Святослав перед звісткою про поразку Ігоря бачив поганий сон.
|
-
|
-
|
9. Дружину
Всеволода звали Єфросинія.
|
+
|
-
|
10.
Ярославна хоче чайкою полетіти на Чорне море, щоб побачити свого судженого .
|
+
|
-
|
11. «Землі
раді, городи веселі», бо повернувся Ігор.
|
+
|
-
|
12.
Головна думка «Слова…» – уславлення краси рідної природи.
|
+
|
Немає коментарів:
Дописати коментар