субота, 8 квітня 2017 р.




7 клас, українська  література                                                                        
  Тема: Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять…». Образи гусей-лебедів,чутливого до краси хлопчика Михайлика

Мета уроку:   допомогти учням усвідомити символічні образи та художню красу; закріпити набуті знання; розвивати навички застосування знань, фантазії та творчу уяву, уміння визначати та з’ясовувати художні особливості повісті; виховувати креативне мислення, почуття пошани до звичаїів, традицій свого народу, естетичні почуття.
Тип кроку: комбінований
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, портрет письменника.
                                                Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів. Гра «Визнач правильне твердження».
Завдання: відповідаючи «Так» чи «Ні», намагайтеся посилатися на текст твору для підтвердження власної думки.
1. Ганна Іванівна полюбляла читати Біблію і намагалася прищепити до неї інтерес Михайлику. (Ні)
2. Дідусь Дем’ян зробив для свого онука вітряка. (Так)
3. М. Стельмах присвятив свою повість дядьку Себастіяну. (Ні)
4. На думку діда Дем’яна, найдорожчим для бідного чоловіка є земля, подружня вірність і пісня. (Так)
5. Дядько Себастіян не дозволив Михайлику потрапити на спектакль, оскільки хлопець не мав грошей. (Ні)
6. Навчаючись у школі, Михайлик починає писати п’єси. (Так)
7. Люба поважає Михайлика, оскільки він допомагає їй збирати у лісі гриби, ягоди, горіхи. (Ні)
8. Оскільки Михайлик не мав чоботів, то батько взимку носив його до школи на руках, замотавши у кирею. (Так)
9. Панас Дем’янович на селі був гарним ковалем і майстром з виготовлення вітряків. (Ні)
10. Для Ганни Іванівни книги — це поле і хліб, квіти і трави, сад і город. (Так)
11. Хто, за висловом письменника, пролітав над хатою, над дитинством і над його життям? (Лебеді)
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Багато сторінок прочитаної повісті М. Стельмаха "Гуси-лебеді летять" нагадують високу поезію, бо герой твору Михайлик чутливий до краси природи, уміє дивуватися, цінувати добро, сприймати мудру науку батьків, дідуся, бабусі. І це не може не зворушити, адже сільські люди переважно не знали грамоти, однак, мабуть, від природи були наділені відчуттям краси й зуміли передати його своїм дітям та внукам.
Отже, сьогодні на уроці ми повинні розкрити обрз гусей-лебедів через аналіз тексту повісті.
ІІІ. Основний зміст роботи.
Аналіз тексту повісті. Інтерактивна вправа "Мозковий штурм" Фольклорні джерела світу багаті цими образами. Пригадаймо українську казку «Івасик-Телесик», російську про сестричку під назвою «Гуси-лебеді»,  літературну казку Сельми Лагерлеф «Подорож Нільса з дикими гусьми по Швеції»… А пісень скільки! І серйозних, і жартівливих, і дитячих, і для дорослих.
Що символізують лебеді в повісті? Робота з текстом твору.
 Сторінка 141
1. Прямо над нашою хато пролітають лебеді.
2. Летять нижче від розпатланих хмар.
3. Струшують на землю бентежні звуки.
4. Зробили круг над селом і знову пролетіли над нашою хатою.
5. Гуси-лебеді виносять з біди малого хлопця.
6. Обкружляли навколо села і повернулись.
 Сторінка 142
1. У білому підхмар'ї зникають лебеді.
2. Дзвін їхніх крил ще озивається в хлопчикові.
3. Принесли нам лебеді на крилах життя.
4. Принесли нам лебеді на крилах весну.
5. Полетіли на тихі води, на ясні зорі.
 Сторінка 143
 Михайлик хоче побачити наче зі срібла вилитих лебедів, подивитись на їхні співучі крила.
 Сторінка 161
 А лебеді летять, летять... над моїм дитинством... над моїм життям!...
Теорія літератури.
Символ - художній засіб, який підкреслює й виразно виокремлює щось дуже важливе, концентруючи в собі глибокий зміст і високу емоційність.
А які символи, на вашу думку, існують на означення нашої України? (Калина, верба, мальви, біла хата, вишиваний рушник, соняшник, Т. Шевченко та ін.)
Проблемне завдання.
— Які символи є в повісті М. Стельмаха?
Прочитайте перще й останнє речення повісті. Який зв'язок між назвою твору та його змістом?  (Ідеться про гусей- лебедів, які символізують мрію, казку.)
Народознавча вікторина.
Яка головна обрядова страва Різдва? (Кутя)
Які предмети є атрибутом Великодня? (Паска, крашанки, писанки)
Як звуться пісні, що виконуються навесні? (Веснянки, гаївки, гагілки)
Як називається неділя перед Великоднем? (Вербна)
Яких птахів випікали з тіста під час свята зустрічі весни? (Жайворонків)
З якою свійською твариною ходили  хлопчики-колядники на різдвяні свята? (Із козою)
Якої пори року розпочинався рік у давніх слов’ян? (Навесні)
Які рослини – символи України? (Верба, калина)
На яке народне свято трави й квіти набирають найбільшої сили? (Івана Купала)
Скільки свят у православному календарі? (110)
Бесіда з учнями:
-Від чийого імені ведеться розповідь у повісті? (від імені Михайлика)
-Отже, головний герой – Михайлик. Повість «Гуси-лебеді летять» переносить нас у дитинство письменника,    яке пройшло в подільському селі Дяківці, неподалік від річки Південний Буг, що несе свої води в Чорне море. Власне дітище Михайло Стельмах присвятив батькам – Ганні Іванівні та Панасу Дем’яновичу: «Моїм батькам – Ганні Іванівні та Панасу Дем’яновичу з  любов’ю і зажурою».
  А ось таким показав його режисер фільму Олександр Муратов, який у 1976 році створив кінострічку «Гуси –лебеді летять» за повістю М. Стельмаха, де головну роль зіграв Володимир Чубаєв. Кумедний, допитливий хлопчик, із гострим розумом, добрим серцем, щирий, вірить у казку й диво. І сьогодні ми більш детально з ним познайомимося.
- Пригадайте, який твір називають автобіографічним? (Автобіографічним називають твір, головним героєм якого  сам автор  ).                                                 
– Як ви думаєте, чому автобіографічні твори є джерелом відомостей про видатних письменників?                                                                                                                   
  (Т.Шевченко  про це сказав: «Історія мого життя – частина історії моєї батьківщини»).                                                            
Хто з героїв твору найбільше впливав на формування світосприймання й характеру Михайлика? (дідусь, мама, бабуся).
Про які традиції і звичаї в українській родині йдеться в повісті? (Звичай батьків уводити дитину в чарівний світ природи, де все живе сприймається, як казка)
Що ви дізналися про Михайликового дідуся? (Дід Дем’ян  був майстром на всі руки, розповів хлопчикові про золоті ключі сонця, змайстрував хлопцеві вітряка)
Яку життєву мудрість передавав дідусь онукові?
Як ставиться онук до дідуся?
Яким було ставлення матері до насіння? До природи? Як сприймала вона землю?
Про що Михайлик довідався із щедрівок? (Що за плугом сам Бог ходив, а Богоматір носила їсти орачам)
Що ви дізналися про дитячі розваги під час святкування Великодня?
Знайдіть і виразно прочитайте уривок про поведінку Михайлика в лісі? Звідки, на вашу думку, хлопчик мав такі знання?
Чому батько носив Михайлика до школи? Що було найкращим одягом для Михайлика? (батькова кирея)
Як ви розумієте вислів: «Будеш іти межи люди і вибивати іскри»?
Фізкультхвилинка.  Давайте встаньмо, заплющмо очі та уявімо, що ми знаходимося в лісі. Послухаймо спів пташок, піднімімо руки вгору та потягнімося до сонечка, відчуймо його тепло та енергію. Уявімо себе серед лісу, галявини, лугу. Давайте поглянемо, як живуть квіти.
Символом чого є у творі дідусь, бабуся? (життєвого досвіду, мудрості).
 Розкрийте символічне значення батьків - (символ турботи, своєрідним оберегом).
-                Образ Люби - (щирої дружби).
-                Образ землі -годувальниці - (достатку).
-                Образ сонця - (тепла, доброти).
-                Образ хати - (родинної злагоди, гармонії, затишку).
І саме гуси-лебеді на своїх крилах протягом усього життя будуть повертати Михайлика в дитинство.
Філологічна хвилинка «На острові мовних скарбів».
- Знайдіть, який синонімічний ряд використовує письменник до слова «лаяти». («І що це за мода пішла: не встигнеш босоніж вискочити з хати, як одразу сварять, а то й духопелять тебе…, затюкають…»).
- Як називала мама сина, коли  сердилася на нього? («…і називають махометом вариводою, лоботрясом»; «спершу з мене вибивали дурування і примовляли, який я бузувір, опришок, урвиголова, харциз, каламут і навіть химород»).
- Як описує М.Стельмах зимові дитячі розваги? («…і вже росте отакенна купа, в якій усе регоче, верещить, клубочиться, видирається наверх і жужмом котиться вниз»).
ІV. Підсумок.
 Слово вчителя. У повісті «Гуси-лебеді летять» М. Стельмаха розповідь ведеться від імені головного героя — хлопчика Михайлика. Він розповідає про своє життя і про свої переживання, про своє ставлення до всього, що він бачить навколо, свідком і учасником чого доводиться бути йому самому.
Автор у творі з великою любов’ю оспівує простих людей з народу, щедрих душею, які відкрили Михайлику дорогу в життя, прищепили йому любов до праці й книги, добра і краси в житті.
Головним героєм є Михайлик, тобто сам Михайло Панасович Стельмах в дитячі роки. Отже, у творі найширше змальовано дитячі роки Михайлика, його взаємини з однолітками, з дорослими, зокрема з батьками та родичами, сусідами. Проте в усьому письменник зумів показати життя цілої епохи — перших років після революції.
У творі змальовано події 1921–1922 років в українському селі Дяківцях, і показано становлення нового суспільного ладу на Поділлі.
Уявімо себе на аукціоні, товари якого прибули з тогочасної культури.
Лот№1.Про що може розказати ця грудочка цукру?
(Дитинство Михайлика припало на нелегкі часи і грудочка цукру була за розкіш).
"Лот № 2.Перед Вами-бублик.(Як  і кожну дитину, люблячі батьки балують Михайлика. Так, повертаючись з ярмарку, тато приніс синові гостинця - бублика; за його слухняність і гарні успіхи у навчанні. То ж і ви, діти, намагайтесь бути схожими на Михайлика, щоб часом бува вам не дісталась дірочка від бублика).
Лот № 3.Пара чобіток.
Лот № 4.Подушка.Яке відношення до Михайлика має ось ця подушка ?
(Ніякого, неважко здогадатись, що подушку полюбляють ледачі. Наш герой себе таким не вважає і має рацію).
Лот № 5.Соняшникове насіння.


 Домашнє завдання – виписати цитати з тексту повісті для характеристики образу Михайлика.

Немає коментарів:

Дописати коментар