субота, 8 квітня 2017 р.


5 клас, українська  література   Тема: Галина Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети

Мета уроку:   формувати в учнів уміння визначати тему твору, бачити порушені автором проблеми й висловлювати власні міркування з приводу їх, розвивати навички логічного мислення, виразного читання, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, вчити відрізняти добро від зла.
Обладнання:підручник, дидактичний матеріал, відео.
Тип уроку:комбінований
                                                Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Кореспондент. Пані Галино, чому ви стали писати саме для дітей?
Галина Малик. Це пояснити неможливо. У мене є і книжки для дорослих. Насилу примусити себе щось написати не можу. Пишу тільки те, що мені диктується зверху. Починаю з першого розділу і закінчую останнім.
Кореспондент. Як ви почали писати?
Галина Малик. Пригадую, коли навчалася у 5-му класі, у школі був вечір, присвячений пам’яті Тараса Шевченка. Був оголошений конкурс на кращих читців. Я написала невеликий віршик, представила його на конкурс і отримала першу премію. Це мене, звичайно, надихнуло, і я почала писати.
Кореспондент. Скільки Вам було років, коли вперше вийшов друком Ваш твір? Як він називався і де був надрукований?
Галина Малик. Перший мій вірш було надруковано в обласній газеті «Закарпатська правда», коли мені було 14 років. Звався він «Осінь».
Кореспондент. Ваші перші твори  були присвячені вашим донечкам?
Галина Малик. Коли моїй старшій доньці  минуло сім років, я почала помічати, яка вона непосидюча: що не почне, то все кине. Мені хотілося, щоб дочка була більш зібраною, відповідальною. Я почала шукати в літературі твір, аби показати їй, що станеться, якщо ми не будемо доробляти до кінця свої справи, але нічого не знайшла. Так була написана казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

Кореспондент. Яка ваша улюблена дитяча книга?
Галина Малик. Це «Аліса в Країні Чудес» Льюїса Керрола.
Кореспондент. Чому кажуть, що Галина Малик – це Ваш псевдонім?
Галина Малик. Тому що це моє дівоче прізвище. Прізвище мого тата. Я ж починала писати ще зі школи, тоді мене знали саме як Галину Малик. А потім я вийшла заміж і не захотіла змінювати прізвище в публікаціях.
Кореспондент. Як відпочиваєте?
Галина Малик. Моє хобі – ловити рибу, плавати. Також люблю збирати гриби, яких у нас у Закарпатті багато. Страшенно люблю море і ліс.
Кореспондент. Що Ви побажаєте своїм читачам?
Галина Малик. Мати мету в житті.
Перегляд відео.
 –       Чи були, а може, є у вас недороблені справи, як і в Алі?
–        Що ви переживаєте (відчуваєте, думаєте), коли маєте незавершені справи?
–        Чи самі ви завершуєте їх, чи хтось допомагає?
–        А як, на вашу думку, краще: доробляти розпочате до кінця чи залишати на потім?
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІІ. Основний зміст роботи.
Гра «Лови помилку». 
«…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» (не доведені).
«…А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук» (голови).
«…Цікаво, чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани» (морозива).
«… Інструкція № 12. Як перенестися до країни Недоладії. Рівно о 16 годині, коли хвилинна стрілка затулить годинну, стати перед годинником…» (12 годині)
Евристична бесіда.
-         Які, на вашу думку, проблеми порушує автор у творі? (Відповідальність, лінь, байдужість, добро і зло, взаємодопомоги, дружби, патріотизму, родинні зв’язки, бездушність…)
-         Чому саме Аля потрапила в Недоладію? Коли це сталося? Що вона відчувала? (Сота справа недороблена. У день народження бабусі. Гнів і сором – усвідомлення провини, тому є надія на виправлення)
-         Для чого потрібно було Алі пройти випробування? (Зрозуміти свою причетність до існування країни Недоладії; відповідальність за результати своїх вчинків; зміна внутрішнього світу)
-         Хто побудував країну і для чого? (Карлик Недочеревик, хотів приховати свою бездушність)
-         Доки карлик буде будувати країну? («…Аж поки люди не навчаться хазяйнувати»)
-         Чому мешканці Недоладії не захотіли залишати свою країну? («Бо це наша батьківщина», зріднилися, відповідальність)
-         Для чого Аля пришпилила портрет Недорадника у себе над столом? І чому вона тепер його не боїться? (Щоб нагадував про недо…)
2. Характеристика дійових осіб твору. Дійовими особами казки є: Аля, Недоладько, Перший Недорадник (головні персонажі); бабуся, Недороль Десятий, Недочеревик, Недоладяни, годинникар Недождень, гвардієць Недоборода (другорядні персонажі).
Отже, учасники зобов’язані пройти низку випробувань, де засвідчити свою доброту й за допомогою «помічників» отримати бажане (Аля доробляє справу до кінця, повертається додому, змінивши країну Недоладію)
Характеристика образу Алі

Аля до того, як потрапила в країну Недоладію
Аля після повернення додому з країни Недоладії
груба
ввічлива
ніколи не закінчує розпочату справу до кінця
товариська
запальна по відношенню до рідних
не залишає справи на потім
нечепура
врівноважена

здатна на співчуття

турботлива

 3.Парад героїв.
1. Персонаж, який через своє недбальство потрапив до чарівної країни та врятував усіх її мешканців. (Аля)
2.Персонаж, який безупину постачає нових мешканців у чарівну країну. (Недочеревик)
3.Персонаж, який став провідником головної героїні. (Недоладько)
4.Персонаж, який мав владу, але побоювався своїх радників. (Не­дороль Десятий)
5.Персонаж, у якого не вистачало важливої частини тіла — голо­ви. (Перший Недорадник)
6.Персонаж, який охороняв прилад, завдяки якому головна геро­їня змогла повернутись додому. (Годинникар Недождень)
7.Персонаж, у якого головна героїня знайшла потрібну деталь для приладу, який повернув її додому. (Гвардієць Недоборода)
Фізкультхвилинка                У казковій країні розминка –
Довгождана фізична хвилинка.
Втому проженем руками,
Вгору їх піднімемо з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправимо,
До теплого сонця полинемо.
Швидко минула хвилинка,
                                                          Нас збадьорила розминка.

Слово вчителя. Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища; це художній образ, який відтворює певну думку, ідею. Наприклад, хліб-сіль – символ української гостинності, голуб – символ миру, верба і калина символізують Україну.
А зараз  ми визначимо, які ж є символи у повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
4.Робота з таблицею.
  
Символ
Символічне значення
Країна Недоладія
безлад і недороблені справи
Недоладько
працьовитість і відданість
Недопопелюшка
дружелюбність і безкорисливість
Недокватирка
людська недбалість
Недочеревик
справедливість, колекціонування недороблених справ
Недороль Десятий
бездіяльність і боягузтво
Перший Недорадник
жорстокість і лють
Недовус
товариськість

Конкурс «Найкмітливіший». Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб:  звільнити країну від Першого Недорадника ... (домалювати йому голову);зробити приємне бабусі... (довишивати рушника);допомогти недоладянам... (домалювати те, чого не вистачало);повернутись додому...( полагодити годинник);зробити з Недоладька звичайного хлопця... (домалювати йомувухо, виправити обличчя); а бути гарним перед поверненням додому... (доплести косу).
 Вікторина «Таємнича валіза». Учитель пропонує учням відгадати, кому з персонажів казки належить валіза за переліком речей, які там знаходяться:
·          вуглинка, голка з моточком червоних ниток, стрічка для волосся. (Аля)
·          червоні шнурки, книга із інструкцією, зелений черевик. (Недо-черевик)
·          сокира, лицарські обладунки, шолом. (Перший Недорадник)
·          спис, шматок залізних ґрат, жменька волосся з бороди. (Гвардієць Недоборода)
ІV. Підсумок. Поки не продзвенів дзвінок, давайте промовимо слова, щоб вибратися з цієї країни:І до-роби!І до-пиши!І роз-почни!І не лиши!І до-їдай!І до-пивай!Із Недо-ладії ТІКАЙ !
Прийшов час прощатися з героями казки й повертатися з цікавої подорожі додому. Що б ви взяли на згадку про цю мандрівку?

 Домашнє завдання – намалювати ілюстрацію до казки.

Немає коментарів:

Дописати коментар