середу, 3 травня 2017 р.


5 клас, українська література

Урок позакласного читання. Олена Пчілка. "Сосонка"

Мета: ознайомитись із біографією та творчістю Олени Пчілки; ви­значити головну думку твору; викликати інтерес учнів до самостійного читання;розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру зв’язного мовлення; виховувати інтерес до літературного спадку українського народу.
Тип уроку: позакласне читання.
Обладнання, наочність: портрет автора, дидактичний матеріал, відео.
Хід уроку:
І.Мотивація навчальної діяльності.
ІІ.Актуалізація опорних знань. Бесіда.
▼   Як ви гадаєте, у чому справжнє щастя?
▼ Пригадайте, що ви знаєте про оповідання.
▼   На яке свято встановлюють ялинку? (Відео «Звідки походить святкування Нового року»)
2.      Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо оповідання Олени Пчілки. Цікаво було читати про часи, коли тільки-но в наші краї потрапила традиція зустрічати свято Нового року  з новорічним деревцем. А чи знаєте ви, що в різних країнах символами прийдешнього року є різні рослини. У Великобританії, приміром, дім прикрашають гілками гостролиста та омели білої. Обов'язковим атрибутом японського Нового року є мандаринове дерево та мандарини, які є символами щастя, здоров'я та довголіття. У Греції фаворитом Нового року є гранатове дерево. 

Проте  звичай прикрашати ялинки увійшов у масову моду тільки після того, як цим захопилися сильні цього світу. Отже, героїнею нашого уроку буде незвичайне деревце з цікавою історією. (Відео «Новорічні історії. Ялинка»)
III. Опрацювання навчального матеріалу.
1.     Короткі відомості про автора.
    Народилася Ольга Петрівна Драгоманова 29 липня 1849 року на Полтавщині, у місті Гадячі.Олена Пчілка походила з славетного роду Драгоманових, відо­мого ще за часів гетьманщини. Дітей у сім’ї Драгоманових привчали шанувати природу, люби­ти мистецтво. Дітей гляділа й виховувала мама.1886 р. виходить перша збірка поезій Олени Пчілки під назвою «Думки-мережанки», публікуються її оповідання та вірші в україн­ському журналі «Зоря».
    У кінці 90-х років родина Косачів переїжджає на постійне мешкання до Києва.
Ольга Петрівна Драгоманова була активною громадською діяч­кою, для багатьох взірцем мужності, сили волі, незламності духу. Протягом усього життя вона наполегливо, безкомпромісно боролася за майбутнє відродження національної культури, за право говорити, писати й друкувати книжки рідною мовою. Померла Олена Пчілка 4 жовтня 1930 року в Києві.
2.  Історія псевдоніму. Багато захопливих книжок для дітей написала Олена Пчіл­ка. Її твори навчають нас любити Україну, бути її патріотами. Добру працю Олени Пчілки можна охарактеризувати народним прислів’ям: «Родюча, як земля, а робоча — як бджола».Родина жила в просторому будинку, при якому був гарний сад з пасікою. «Ми, діти, геть уже пізніше дуже любили той садочок і ті вулики,— писала Олена Пчілка.— А коли б хто хотів знати, то й свій письменницький псевдонім позичила я від тих, добре мені знайомих пчілок».
3.  Робота над змістом твору.
Сюжет оповідання. На початку твору ми бачимо, як сосонка величається, красується перед своїми сусідками, березами та липками: «Стоїте деркачами?.. Ой світе мій, яка ж я гарна та велична!» Весь час вона підкреслюва­ла свою красу і шляхетність.
Та недовго втішалася наша сосонка: спочатку її зрубали, один вечір помилувалися, викинули, а потім поставили замість віхи. Але таке трапляється не тільки з природою, а й з людьми. Учора вона була така велична, а сьогодні нікому не потрібна.
У цьому творі поєднується реальне і казкове. Людина виявила себе байдужою до природи.
Головний герой твору Івась переживає радість і захоплення. А коли він покинув рідний дім, то охопили його і смуток, і страх, і розпач: «Був він Івась, а то став уже «Ванька»… Одно слово, за по­пихача в усіх». Не витримав Івась чужої хати. Втік він додому, де його відігріли. Там його нагодували, ніхто не бив. Адже недаремно кажуть у народі: «Ліпше своя хата, ніж чужі палати».
Тема: відображення духовного світу героїв.
Ідея: відтворення світу людини й природи.
Головні герої: Івась, сосонка.
4.Цифровий диктант (правильна відповідь – 1, неправильна – 0).
1    Івась з батьком продали сосонку.
2    Сосонку порубали на дрова.
3    Івася пригостили бубликом.
4    У панів було двоє дітей.
5    Івасю купили нову одежу.
6    Хлопчик втік від панів.
7    Івась без допомоги знайшов свою хату.
8    Сосонка допомогла Івасеві.
9    Сосонка стояла біля подвір’я.
10 Івась помер у лісі.(Шифр 1011010110)
ІV. Гра «Хто швидше?».Знайди цитату в творі.
1) Опис сосонки: «Була вона не дуже велика, але й немаленька, саме мірненька та така зграбнесенька, круглесенька, зелені глиці аж сяють, а молоді пагонки, як свічечки, стремлять, прості та ясні».
2)  Опис вбраної сосонки: «Вся вона сяє свічечками, ліхтариками, все гілля обчіпляне яблучками, якимись цяцьками, червоними, синіми, золотими, аж у очах мигтить! Під сосною, на примості, стоять ляльки, коники, щось таке ще…»
3)  Що добув Івась на святі? («кілька золотих горіхів, червоних яблу­чок, цукерків у кошику маленькому, солодкого коника і паперову золоту рибку!»)
4)  Коли зник Івась («Була масниця, був у панів великий бенкет; в будинку знявся такий шарварок, що ніхто й не зауважив, як зник Івась. Огледілися потім: «Де Ванька? Покличте Бань­ку!» А «Баньки» вже й сліду нема — за містом уже!)
5)  Що трапилось в дорозі додому? («Лишенько! Збився Івашко з дороги! Кидається він то в той, то в той бік, сльози рвуться з       очей, бо нічого не вдіє! Не знає вже, де він і що… Може, воно недалеко від дому, а може,— зовсім не туди він іде, куди слід! «Боже мій! — плаче Івась,— що ж се зі мною буде? Замерзну я в полі!» (А вже й так ноги дуже померзли!) Плаче бідний Івась, крізь завірюху нічого перед собою не баче. Коли се дивиться — щось мріє… Перше злякався, думав, що вовк; коли ні: то дерево… Боже мій, та се ж та сосонка, що батько Івасів поставив; он і  друга віха!)
Фізкультхвилинка «Ялинка».
V. Узагальнення уроку. Закріплення вивченого матеріалу. Тести.
1.Яка пора року описана в оповіданні Олени Пчілки «Сосонка»? Зима.
2.Ким для батька Івася була нянька? Кума.
3.Чим пригощала нянька Івася? Чаєм та бубликом.
4.Яке свято описано в оповіданні? Новий рік.
5.Що снилося вночі Івасеві? Осяяна сосонка.
6.Куди відвезли Івася? На службу до панів.
7.Що змінили насамперед господарі Івасю?  Ім’я.
8. Як звали Івася на службі? Ванька.
9Що зробив старший слуга з Івасем? Побив.
10.Хто допоміг Івасю знайти дорогу  додому? Сосонка.
11.Хто почув плач Івася? Мати.
12.Скільки років було Івасеві? 10.
VІ.Підсумок. Слово вчителя. До кожного з нас наприкінці року приходить в домівку новорічна красуня. Тож давайте памятати про те, що природа оточує нас і саме завдяки їй ми можемо жити.

Домашнє завдання – написати лист до Івася або скласти продовження історії  про пригоди ялинки.

Немає коментарів:

Дописати коментар