середу, 17 грудня 2014 р.

Урок 4 на тему "Вимова і написання префіксів роз-, без-"

Презентація до уроку



Тема: Вимова і написання префіксів роз-, без-
Мета: зясувати особливості вимови і написання префіксів роз-, без-;
           формувати вміння визначати в словах орфограму  та обґрунтовувати   
          вибір написання;
           удосконалювати орфографічні й орфоепічні навички;    
            розвивати культуру писемного мовлення,
            виховувати прагнення шанувати й оберігати природу рідного краю.
Обладнання:мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований (урок-дослідження)
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності. Забезпечення настроєвої підготовленості учнів.
Уявіть, що ви на екскурсії в музеї, в якому замість таблички “Не торкатися руками” висить табличка “Доторкнися і відчуєш”.  Що ви відчуваєте , коли залишаєтесь наодинці з природою?
(Діти в зошитах записують слова, які в них виникають в уяві, а потім їх зачитують
.)
Ми недаремно звернулись до теми природи, адже вона – наша мати, і наш синівський обов’язок
– шанувати та оберігати її. 
Давайте пригадаємо наші дерева, які здавна користуються повагою на Україні.
Вікторина.
1)       Який кущ є символом укра­їнського народу та одночасно цінною лікарською рослиною? (Калина)
2)       Яке дерево-лікар дало назву літ­нього місяця? (Липа)
3)       Яке дерево найбільше оспіване Т. Г. Шевченком, є символом України та оберегом рідного дому, має лікувальні властивос­ті? (Верба)
4)       Яке дерево-лікар найраніше по­чинає сокорух? (Береза)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Як дерева, кущі та трави навесні, так і ми з кожним уроком набираємося, наповнюємося знаннями. Тож давайте пригадаємо все вивчене за тестовими завданнями, які ви підготували вдома.
ІІ. Повідомлення теми, мети  уроку.

Сьогодні я хочу багато вам розказати, розкрити, розповідати, щоб ви розбагатіли духовно, розвивалися, роздумуючи над безцінним  почутим і побаченим. На що ви звернули увагу ? Ми зустрінемося з цікавими префіксами роз- і без-, звернемо увагу на їх написання і правопис. Отже, тема нашого уроку – «Вимова і написання префіксів роз-, без-».
Сьогодні працюємо під таким девізом:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.            
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.Розповідь учителя.
2.Читалочка для ерудитів.
  Прочитати текст. Пояснити назву твору. З’ясувати походження назв інших весняних місяців.Виписати слова з орфограмою, записати їх фонетичною транскрипцією.
                                       БІЛОКОРА РЯТІВНИЦЯ
   Березень. Після тривалого зимового сну прокидається жива природа. Пригріло сонце, розтанув сніг — і рушили по судинах стовбурів соки.
Серед дерев однією з перших відгукується на поклик і ласку весни білокора красуня-береза. Тому-то й перший весняний місяць назвали на Україні її ім’ям.
Береза милує наш зір у будь-яку пору року. Та найпривабливіша вона напровесні, коли тільки-но розвинуться ніжні, жовто-зелені, ще липкі листочки.
Береза — окраса нашого краю. Вона — одна з кращих декоративних дерев, мила у селах і містах.
Вже не одне сторіччя люди вдаються по допомогу до неї. І цілком слушно: береза —
безцінна рослина-зцілитель (Г.Смик).
3. Протилежна думка.
Від  поданих слів утворіть антоніми за допомогою префіксів роз-,     без-.
   Хребетний, платний, плановий, сформувати, озброїти, шумний, смертний, класовий, захисний, цінний, взутися, зчепити, зшити, скласти, відповідальний, димний, людний, сильний, жалісний, грамотний.
4. Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій посміхніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте!
5.Робота в парах.
На які свята український народ прославляє вербу? Як ви розумієте приказку «Будь здоровий, як вода, а рости, як верба»? Випишіть слова з префіксами, виділіть їх, поясніть орфограми.
  Ще тільки зійшов сніг, ледь пригріває сонце, а верба уже спішить роз… , привітати світ із весною, роз…, даруючи йому пухнасті жовті котики. Дерево, що роз…, зацвітало першим, віддавна шанувалося в Україні. Верба росла біля кожного двору. Для господарських потреб — на ночви, щоб дитину купати, для кошика чи тину. І так, для душі: зробити малому сопілку, свищик (Г. Бондаренко).
6. Хвилинка --- цікавинка.
А ви знаєте, скільки в нашій мові префіксів чи суфіксів? Виявляється цього не знає ніхто. Вчені називають кілька десятків (понад 50) префіксів і близько трьох сотень суфіксів. У старих граматиках української мови префікси називалися приставками, а суфікси - наростками.
7.  Творча робота.
Правильно запишіть слова. Складіть розповідь на тему: Весна іде , використовуючи наведені слова.
Ро..будіть бруньки у клена,

Ро..шивайте ліс зеленим, 


Ро..женіть у небі хмари


І ро..сипте квіти-чари.


Хай дзвенить хвала весні 

У безкраїй вишині.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1.Одним словом.
Людина, яку ніщо не турбує; зима, яка небагата на сніг; місцевість, на якій немає людей; небо, на якому жодної хмаринки; дія, що виходить за межі закону.
2.Кошик знань.
Що нового ви дізнались на уроці?
Що ви запам’ятали про правопис префіксів роз-, без-?
Чого навчились на уроці?
Що нового набувають слова?
Що більше всього сподобалось?  
VІ. Домашнє завдання.
1. Вивчити правила ст.187 .
2. Виписати 6-7 речень зі словами, які мають префікси роз-, без-, визначити їх.

        3.Написати твір про одне з дерев чи кущів, використовуючи слова з різними префіксами.

Немає коментарів:

Дописати коментар