середу, 17 грудня 2014 р.

Урок 3 на тему "Написання префіксів з-, зі-, с-"

Презентація до уроку



Тема: Написання префіксів з-, зі-, с-
Мета: зясувати особливості вимови і написання префіксів з-, с-; 
           формувати вміння визначати в словах орфограму «Буква з – с у   
           префіксах  з-, с-» та обґрунтовувати вибір написання;
           удосконалювати орфографічні й орфоепічні навички;    
          розвивати культуру писемного мовлення,
           виховувативідчуття краси слова.
Обладнання:мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований (урок-гра)
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
  Діти, сьогодні урок буде незвичайним. Ми проведе­мо його у кафе. Що це таке? Ви коли-небудь були в кафе? Що там робили?
Але кафе у нас буде не звичайне, а «мовне». Ми будемо замовляти всі страви, що стосуються української мови.
Особу,  яка обслуговує відвід­увачів кафе, називають офіціан­том. Сьогодні я буду офіціантом, ви — відвідувачами. Отже, сьогод­ні в меню:


Меню

Вартість

1

Перевірка д/з



2

Гра «Вірю – не вірю»

*

3

«Аукціон»

*

4

Словниковий дик­тант

**

Реклама

5

Працюємо разом

**

Активний відпочинок

6

Робота в парах

*

7

Працюємо само­стійно

***


Валюта:
Увага
Правильність
Взаємодопомога
Згуртованість
Дисципліна
Швидкість
Це — гроші, за які ви можете придбати будь-яку страву із нашого меню.
 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Давайте перевіримо, чи всі мають дозвіл на відвідування кафе?
(Учні звітують про виконання завдан­ня.)
Інтерактивна гра «Вірю – не вірю».
1.Закінчення  - це змінна частина слова. (Вірю)
2.У  слові сад немає закінчення і не може бути. (Не вірю)
3.У слові стиха нульове закінчення. (Не вірю)
4.Слова казка і казати є спільнокореневими. (Вірю)
5.Частина слова без закінчення називається основою. (Вірю)
6.Частина слова, яка стоїть після кореня і служить для творення нових слів, називається префіксом. (Не вірю)
7. Незмінні слова не мають закінчень. (Вірю)
8. Спільнокореневі (споріднені) слова – це слова зі спільним  коренем, але з різним лексичним значенням. (Вірю)
9.Слова здивуватися, зчепитися, злитися пишуться із префіксом з. (Вірю)                                                                                                      10.Слова схопити, спитати, сказати пишуться із префіксом с. (Вірю)
(Взаємоперевірка)
Сьогодні нас запросили в гості три «гостинних» префікси з-,зі-, с-. Вони надіслали вам запрошення.
Кожен учень отримує надруковане запрошення:
Шановний п’ятикласнику!
Чекаємо на тебе __ квітня в нашому кафе для вивчення правил нашого написання.
Твої нові друзі з-,зі-, с-.
ІІ. Повідомлення теми, мети  уроку.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.Розповідь учителя.
У кафе господарюють три брати-префікси. Якщо зайти у це кафе, то за першим столом можна побачити такі слова:спитати, сказати, склеїти, сховати, створити, сфотографувати. Усі ці слова пишуться з префіксом с-.
На столі табличка:
Префікс с- завжди пиши
перед к, п, т, ф, х.
Легко букви вивчи ці
у словах ” кафе“ і ” птах“.
За іншим столиком бажаними гостями є слова зірвати, зітхнути, зігнути, зійти. Усі вони керуються правилом: «якщо корінь слова починається з двох приголосних, потрібно писати префікс зі-».
За іншими столиками вільно розташовуються слова з префіксом с-.
2.Аукціон.
Для замовлення першої страви про­шу з кожного столика по одному представникові.
Завдання: уставити пропущені літери, пояснити правила написання префіксів.
1…кувати, ..подіватися, ..ховати, ..класти.
2…садити, ..жати, ..шити, ..цементувати.
3…скочити, брати, вянути, ..драти.
3. Розподільний диктант.
До поданих слів додайте префікси з-, с-, зі-. У першу колонку записуйте слова з префіксом с-, у другу – з префіксом з-, у третю – з префіксом зі-. Якщо завдання виконане правильно, із останніх літер прочитаєте прислівя.
…кис, …годен, …сохла, …хов, ..терті, ..вяла, ..шиток, ..верхньо, ..фотографований, ..важ, ..гин,  ..постерігач, ..грів, ..повна,..малку, ..ріс, ..літ, ..споду, ..тис, ..дер.
Ключ: свій час на кожну страву.
4.Реклама.
А зараз я пропоную рекламну кампанію, яку провадив префікс с-! Усі слова, написані ним, починаються з однієї літери. Вам потрібно знайти і виписати слова, які мають префікс.
Солідний старий сивий сентиментальний слон, сміючись, сунув сюди. Семеро сірих симпатичних слоненят-сміхотунчиків стрибали слідом, смакуючи солодощами. Середні смикали старших, старші, стримуючи сміх, снували, сновигали скрізь. Стривожені сороки стрекотали, сови сопіли. Синиці, сойки, снігурі, сичі сміливо слухали слонові сурми. Солідний слон  спостерігав. "Скоро спати", - суворо сказав слон своєму сміхотливому сімейству. Слоненята слухняно стихли. Стало сумно.  
5.Працюємо разом (робота біля дошки).
Для замовлення основної страви треба попрацювати.
Переписати, вставляючи пропущені літери. Позначити в словах орфограму «літери з–с у префіксі з-(с-)».Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.
..кинути ярмо; ..давати в архів; ..хрестити мечі; язика ..ламаєш; ..палити мости; ..рівняти із землею; ..садити з хмар на землю; як гора з плечей ..сунулася; ..клеїти кислу міну.

6. Активний відпочинок.
Ми в кафе відпочивали,  
Смачні страви куштували.
Подивіться,вправо, вліво —
Тут і там — знання на диво!
Треба їх усі придбати,
Щоб розумними зростати!
У кашкетику наш префікс, (руки вгору,вниз)
Він слова нові будує, (руки в сторону)
Перед коренем стоїть,
Безліч різних їх існує.

Корінь спинку вигинає, (нахили тулуба вперед,назад)
Так до родичів він пнеться, (нахили тулуба вліво, вправо)
У споріднених словах
Завжди  однаковий знайдеться.

Ось під стріхою наш суфікс,
Він за коренем сховався, (присідання)
І нові слова для мови
Створювати влаштувався.

Ось закінчення у слові (кроки на місці)
У віконце визирає.
Зміниться, як треба, швидко
Слова  у реченні з’єднає.
7.Робота в парах. 
Прочитайте виразно поезію Олександра Олеся. Які почуття викликає цей вірш? Знайдіть і випишіть слова з нашими префіксами, розберіть їх за будовою.
Гроза пройшла... Зітхнули (трави),
Квітки голівки підняли,
І сонце, тепле і ласкаве,
Спинило погляд на (землі).
Літає радість, щастя світить,
Дзвенять пташки в садах рясних,
Сміються знову трави, (квіти),
А сльози ще тремтять на них.
8. Працюємо само­стійно.
А десерт я пропоную вам замовити самостійно. Ваше завдання – записати
про свої враження від відвідин кафе, зустрічі з префіксами, використовуючи слова на вивчену орфограму.
Зачитування робіт кількома учнями.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Чи сподобалось вам у кафе? Чи за всі страви ви розрахувались заробленими грошима?
Кошик знань.
Закінчіть речення:
Ідучи з уроку, я беру з собою ….  (знання про …, вміння ….)
V. Домашнє завдання.
1. Вивчити правила ст. 187.
2. Виконати вправу 423.
         3.Скласти тестові завдання по темі (4-5 питань з чотирма варіантами відповідей).


Немає коментарів:

Дописати коментар