середа, 17 грудня 2014 р.

Урок 2 на тему "Спільнокореневі слова і форми слова"

Презентація до уроку


Тема: Спільнокореневі слова і форми слова
Мета: поглибити знання про спільнокореневі слова, дати поняття про форми
            слова;
            повторити граматичні категорії самостійних частин мови;
            навчити розпізнавати та утворювати форми слова та спільнокореневі
            слова;
            розвивати вміння аргументовано доводити власну точку зору;   
            виховувати інтерес до популярного виду спорту.
Обладнання:мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований (урок-гра)
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над будовою слова, а точніше над однією з його частин - коренем. Його ще називають «серцем» слова, так як у ньому ховається головний зміст слова. Корінь – багатозначне слово.
Словникова робота.
Запишіть слова, які є відповідями на такі питання:
-         Як називається гра з м’ячем, який пасують ногами? (футбол). Написання цього слова потрібно запам’ятати.
-         Як називається гравець такої гри? (футболіст)
-         Як називається м’яч, яким грають у футбол?(футбольний) .
-         Що потрібно зробити з м’ячем, щоб він залетів у ворота? (зафутболити)
Давайте знайдемо спільну частину в усіх цих словах. Спільна частина споріднених слів називається коренем. А слова  і з одним коренем називаються спільнокореневими.
Вивчення кореня слова сьогодні на уроці ми будемо розв’язувати із словом «футбол». І цим самим дізнаємось про цей вид спорту багато нового.
ІІ. Повідомлення теми, мети  уроку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Вибірковий диктант.
- Прослухайте і випишіть спільнокореневі слова, позначте корінь.
Командна гра – це гра, у якій беруть участь одночасно багато людей. Такі ігри існують давно,  їх дуже полюбляють діти. Усі учасники мають поділятися на дві або більше команд. Кожна з них має обрати капітана, тобто командира у команді. Капітан має вправно командувати гравцями. Командна гра вимагає справедливості, дружності, відповідальності. Такою грою є футбол.
    Зараз у футбольній команді 11гравців. Але набагато раніше, коли виникла ця  гра, футболістів могло бути до сотні. А грати в  футбол стали близько 700 років тому у Англії.
А тепер давайте перевіримо себе, чи не пропустив хтось, бува, гол у свої ворота.
2.Коментар учителя.
Отже, корінь – значуща частина слова, яка спільна для споріднених (спільнокореневих) слів. Спільнокореневі слова (споріднені) — це слова, що мають спільний корінь, але різні лексичні значення (природа, природній, природний, природничий, природник, природодослідник, природолюб, природокористування).
Слід розрізняти
омонімічні корені    та спільні корені.
Наприклад, у словах радість, радіти, радісний, радитись, нарада, порада   корінь однаковий - -рад-, але ці слова не є спорідненими, бо корені мають різне лексичне значення. Слова бік, вбік, бочок, збоку, (на) боці  є спільнокореневими, хоча корінь і має різну «одежину».
Закінчення — значуща частина слова, що виражає його граматичне значення, стоїть у кінці слова і служить для зв’язку слів у словосполученні та реченні, наприклад, гра, грі, грою, у грі.
Слова бувають змінні та незмінні. Змінні слова мають закінчення і служать для поєднання слів у словосполучення та речення (Я, любити, грати, футбол. — Я люблю грати в футбол). Зміна закінчення — це зміна форми слова. Лексичне значення у таких словах — однакове (гра, грі, грою, у грі ). Незмінні слова не мають закінчень (десь, там, незабаром, піаніно).
Зміна основи слова приводить до утворення нових слів з іншим лексичним значенням (
футбол, футболіст, футбольний, зафутболити).
3.Гра «Упіймай корінь» .
Учитель називає слова , а учням пропонується «впіймати» назвати корінь даних слів.
Упіймай корінь «ДОЩ»
Дощик, долото, дощити, дорога, дощаний, задощило, догнати, дощик.
Упіймай корінь «РИБ»
Рибка, риба, рибалити, рис, рибалка, рити, риб’ячий, рибина, рак, риска, рибальство.
Упіймай корінь «ДИМ»
Димний, дитина, диміти, диктант, дивно, диво, димовий, задимлений, дивак, доба, димок.
Упіймай корінь «ЛІК»
Лікар, ліхтар, лікарня, лікоть, лікарка, лінійка, ліпити, лікарювати.
4. Гра «Хто швидше?»
Дібрати до названих п’ять споріднених слів.
Земля – земельний, земляний, земелька, землиця, підземний, надземний.
Зелений – зелень, зеленка, зеленіти, зазеленіти, позеленів.
Золотий – золото, позолота, золотавий, позолотити, золотко, золотистий, позолочений.
Гриб - грибний, грибочок, грибниця, грибник, грибок.
Город – городній, городець, загородити,  городити, огорожа, перегородити.
Жовте – жовтіти, пожовтів, жовтневий, жовток, пожовк.
5. Фізкультхвилинка.
Щоб не залишили нас сили,
Маєм трішки відпочити.
1, 2 – я стрибаю,
М'ячик ніжкою буцаю.
3, 4 – ще пробіжка,
Хай міцніють наші ніжки.
5, 6 – зігну я спинку,
От зарядка на хвилинку!
6.Гра “Третій зайвий” .
Спробуємо визначити, яке з трьох слів зайве, тобто не є спільнокореневим до двох інших.
     Погратися, гравець, грам.
     Гол, голова, голкіпер.
     Пас, пасувати, пасок.
7. Гра «Голкіпер».
Остання наша гра на уроці буде повязана з вашою спритністю та вміннями.
1. Укажіть групу спільнокореневих слів.
 а) вечеря, вечір, увечері, вечоріє;
б) підводний, вода, підвода, водяний;
в) нічний, нічка, вночі, нічого.
2. Укажіть різні форми одного й того самого слова.
а) зелений, зеленіти, зеленка, зелень;
 б) день, дня, днем, дні;
в) сніг, сніговик, сніжинка, сніжний.
3. Укажіть слово, будова якого визначена правильно:
4.   Укажіть рядок, у якому слова мають нульове закінчення.
     а)   желе — зустріч;
     б)   метро — лісник;
     в)   пюре — сонячно;
  г)  одяг — пень.
5.   Укажіть рядок, у якому слова не мають закінчення.
     а)   поріг — часто;
  б)   какаду — швидко;
     в)   якір — чарівник;
     г)   учень — вночі.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Як і будь-який інший вид фізичної активності, футбол розвиває певні фізичні навички і якості: витривалість, координацію, реакцію, значно збільшує соціальну пристосованість, комунікабельність.
Чим вам запамятається наш урок, чому ви навчилися?
Метод «Розумний мячик» (діти, передаючи один одному мяч, говорять):
Найцікавішим для мене було …
Найбільше мені сподобалось …
Найскладнішим для мене виявилось …
V. Домашнє завдання.
1. Вивчити правила ст. 179-180.
2. Виконати вправу 407.
        3. Написати твір про свої захоплення, використовуючи споріднені слова, підкреслити їх.


Немає коментарів:

Дописати коментар