середу, 17 грудня 2014 р.

Урок 1 на тему "Основа слова і закінчення. Значущі частини слова"

Презентація до уроку



Тема: Основа слова і закінчення. Значущі частини слова
Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова та основу слова;      
           удосконалювати навички розбору слова за будовою;
           розвивати усне і писемне мовлення, логічне мислення;
           виховувати шанобливе ставлення та інтерес до мови як науки.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація.
Тип уроку: формування знань, умінь і навичок (урок-подорож).
                          Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності. Забезпечення настроєвої підготовленості учнів.
-         На сьогоднішньому уроці ми  починаємо вивчати новий розділ мовознавства «Будова слова». Ви ознайомитесь зі складовими частинами слова, дізнаєтесь, якого значення вони йому надають, чому називаються значущими. Засвоївши ці знання, ви зможете добирати спільнокореневі слова й утворювати нові, правильно вживати й писати слова. А знайомство наше сьогодні буде незвичайним. Я вас запрошую у подорож до країни, де будують слова. Нас запросили туди як знавців мови.
У країні Будови слів жили – були маленькі непосиди:  Префікси, Корені, Суфікси, Закінчення. Жили вони мирно і весело. Любили подорожувати до сусіднього королівства Лексикології. Але один із законів цього королівства проголошував: «Ворота до наших володінь відчинені тільки для слів!» тому для подорожей жителі Морфології поєднувались у слова. Одного разу Префікс НАД, Корінь Вечір, Суфікс Н і Закінчення ІЙ вирішили теж податися до Лексикології. Для цього вони утворили слово Надвечірній.
Та заплакало тоненьким голоском Закінчення І
Й:
- Я не хочу стояти останнім!
І стало на місце Префікса.
- Оскільки моє місце невільне, то я стану замість Суфікса, - обізвався Префікс.
- А я стану на місце Кореня! – Мовив Суфікс. І Кореню нічого не залишилося іншого, як стати на місце Закінчення.
Дивіться, що з цього вийшло, давайте прочитаємо
: Ійннадвечір.
У такому порядку вони і вирушили. Але ворота королівства Лексикології для них не відчинилися.
- Подивіться на себе! Хіба є таке слово «І
йннадвечір» - промовила до них королева Лексикології.
Довго сперечалися між собою Префікс, Корінь, Суфікс і Закінчення. І вирішили піти за порадою до королеви Морфології.
- Не треба сперечатися, друзі! Все повинно мати своє місце, - привітно мовила Морфологія.
- Корінь – виражає значення слова, він у нього найважливіша частина. Без нього не може обійтися жодне слово. Префікс і Суфікс допомагають йому утворити слова з новим значенням. Префікс стоїть перед Коренем, а Суфікс – після нього.
- А я? – розгублено запитало Закінчення.
- А ти гарна і важлива частина слова! Без тебе слова не можуть змінювати свою форму і поєднуватись у реченні. Тому твоє місце в кінці слова, - відповіла Королева. 
Із  цього дня більше ніколи не сперечалися Префікс, Корінь, Суфікс та Закінчення. І слово «Надвечірній» знову набуло попереднього звучання, має певне значення і перед ним відчинився засув на воротах Королівства Лексикології. А королева Морфології подарувала кожній частині слова свій знак. Спочатку закінченню , потім дарунок дала Кореню , Префіксу , Суфіксу.
І живуть тепер значущі частини слова в своїй країні здавна, тоді, коли  виникли перші слова. Протікає через неї  річка Основа. Тут дуже легко заблукати, якщо не знати будови слова. Щоб потрапити до цього казкового Міста, потрібно мати перепустку. Цією перепусткою стануть  ваші відповіді.
- Про які частини слова говориться у казці?
- Що говорилося про корінь?
- Який знак подарувала Королева Кореневі?
- Що говорилося про Суфікс та Закінчення?
- Який знак одержали вони?
- Що запам’ятали про Префікс? Яким знаком він позначається
?
ІІ. Повідомлення теми, мети  уроку.

ІІІ.Опрацювання навчального матеріалу.
1.Розповідь учителя.
Столиця країни значущих слів носить назву Коренева. Вона вражає своєю красою і має водночас неабияке значення в житті всієї держави.
- Як ви гадаєте, хто тут живе?
- Чому це місто  є найголовнішим?
Під час нашого прибуття в місті сталася неприємна пригода. У столиці забажали жити не тільки мешканці, які мають на це законне право, а й усі інші. Тому дуже часто можна побачити на площі бездомних жителів саме цього міста через те, що їхні оселі безпідставно зайняті іншими мешканцями. Наше завдання – розібратися в цій справі.
2.Розподільний диктант (до першої колонки записуємо слова, які складаються тільки з кореня і закінчення, до другої – слова, які мають ще й інші значущі частини слова).
Гори, квітка, негода, весна, відлітати, зима, дорога,осінній. віддаль.
А ще мешканці столиці дуже люблять вирішувати різні задачки. Давайте спробуємо і ми.
Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч повзла гусениця.
–  Ви хто такі? – запитала гусениця.
–  Я гусак, це – гуска, а то – наші гусенята, – ввічливо відповів гусак.       
–  А ти хто?
–  А я ваша тітка,–  похвалилася гусениця.
  Гуси ображено загелготіли.
Чому, на вашу думку, образилися гуси?
3.Дослідження-порівняння.
 У поданих словах виділіть корені. З’ясуйте їх лексичне значення.
Голуб, голубеня, голубенький, голубизна, голубий, голубиний, голубінь, голубка, голубник, голубок, голубуватий.
-         Одне слово може, як у казці, перетворитися на інше, варто додати до нього лише префікс чи суфікс. У нового слова інше лексичне значення. Надвечірній  та вечірка – не одне й те ж. Мешканці центральної частини країни вдячні вам за допомогу і пропонують оглянути чудовий куточок - Кільце префіксів. Які частини слів тут мають жити?
-         Яку значущу частину слова називають префіксом?
4.Мовне конструювання(письмово).
Префікси дуже люблять розваги. Ось і зараз вони пропонують нам гру «Знайди слово». До слів першого стовпчика треба дібрати слова з протилежним значенням, змінивши або додавши префікс:
Залетіти –
Сніжний –
Сердечний –
Виїхати –
Відповзти –
Розваги розвагами, але ще досить велику частину країни нам потрібно розглянути.
Зазирнемо спочатку на Мегаполіс дружби. Погляньте на будиночки цих мешканців і скажіть. Хто тут живе? Що таке суфікс?
Тут живуть суфікси, які утворюють слова із значенням осіб, що проживають в різних куточках планети. Давайте з ними познайомимося.  Я називатиму країну чи місто, а ви того, хто в них живе, і водночас називати суфікси, за допомогою яких утворили назви осіб (усна вправа):
Грузія –
Болгарія –
Канада –
Волинь –
Польща –
Харків –
ІV.Рефлексивно-оцінювальний етап.
Ось і закінчилась наша подорож до казкового Міста, де будують слова. Перелічіть мешканців цього міста.
1. Гра «Займи своє місце».
Методичний коментар: діти біля дошки отримують картки зі схематичними позначками частин слова і виконують завдання.
Усно презентуйте свою частину слова. Разом станьте так, щоб утворилася схема слова з усіма значущими частинами слова. Відтворіть схеми запропонованих слів (слова усно називає вчитель або пропонують учні).
2. Кошик знань.
Закінчіть речення:
Ідучи з уроку, я беру з собою ….  (знання про …, вміння ….)
V. Домашнє завдання.
1. Вивчити правила ст. 176-177, 183.
2. Виконати вправу 395.
        3. Скласти казку про пригоди будь-якої значущої частини слова. 

Немає коментарів:

Дописати коментар