середа, 17 грудня 2014 р.

Урок 5 на тему "Написання префіксів пре-, при-, прі-"

Презентація до уроку



Тема:Написання префіксів пре-, при-, прі-
Мета: повторити й поглибити знання учнів про префікси, сприяти зміцненню
навичок їх виділення;
формувати загальнопізнавальні вміння знаходити префікси пре-, при-,
прі-, визначати їх роль у словах;
розвивати творчі та комунікативні компетентності п’ятикласників для
використання цих префіксів у створенні нових слів;
виховувати відчуття краси довкілля.
Обладнання:мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований (урок-милування)
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
Прийшла весна, прелагідна, премила,
Нам принесла в долонях срібні роси.
Вже й пролісок на сукенку пришила,
Прикрила капелюшком з рясту коси.
Весна – це пробудження природи, це веселе сонечко, теплий дощик, вітерець , зграйка пташок та різнобарвний килим запашних весняних квітів. Кожна квітка має свою історію, і про деякі з них ми дізнаємося на уроці. А допомагатимуть нам три брати-помічники.
Ви любите казки? Сьогодні урок ми розпочнемо з казки.
Троє братів Пре, При та Прі йшли по гірському плато.
Я премудрий, прегарний! - вихвалявся перший брат - Пре.
- А я - насуплено мовив При, - приєднуючись до слова ставити, надаю йому аж 14 значень, а в слові приймати маю аж 18.
Наймолодший брат Прі повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах.
Пре та При так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.
- Як мені препогано! - кричав Пре.
- Прийди на допомогу! - волав При.
Прі підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.
- Вибач, брате, - винувато мовили Пре та При. Ми зрозуміли, що не можна жити без дружби. Спасибі тобі. Ніколи не називатимемо образливим прізвиськом. У тебе ж таке гарне прізвище!
- Про кого ця казка? (Про трьох братів.)
- Як звали братів? (Пре, При та Прі.)
- Як ви думаєте, що це за брати? (Це префікси)
А що таке префікси?
Отже, сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати над вимовою і правописом префіксів пре-, при- та прі-.
- Діти, ми з вами вже розглядали вимову і правопис префіксів? Яких? Згадайте.
- Для чого ми вивчаємо префікси? Чи потрібно це нам? (За допомогою префіксів творяться слова з новим лексичним значенням або з новим відтінком у значенні.)
Отже, яке завдання нашого уроку?
- Навчитись правильно вживати префікси пре-, при-, прі-.


ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Для того, щоб милуватись красою квітів у весняному лісі, потрібно визначити правильний напрям. Тому потрібно пригадати все, що знаємо, про значущі частини слова.
1. Префікс — це…
А)частина слова, що стоїть перед коренем
Б)частина слова, що стоїть після кореня
В)частина слова, що стоїть перед суфіксом
2. Основа слова — це частина слова без …
А)префікса
Б)суфікса
В)закінчення
3. Визнач рядок, у якому записано споріднені слова.
А)сова, совок, совість
Б)буря, бурхливий, буряк
В)весело, розвеселити, веселка
4. Вибери рядок, у якому записано всі слова з префіксом.
А)похід, протяг, просо
Б)поїздка, приказка, подарунок
В)в’юн, записка, побіг
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1.Розповідь учителя.
Що писати ПРЕ- чи ПРИ-?
Не турбуйся, друже.
Префікс ПРЕ- пиши завжди
замість слова ” дуже “.
Хто премилий – дуже милий,
престарий – дуже старий.
Хто премудрий – дуже мудрий,
премалий – дуже малий.
Префікс ПРИ- пиши тоді,
коли мусиш щось зробити:
Принести мамі води
чи гачок прибити.
ПРИ- тоді іще напишемо,
коли вкаже він наближення:
прибережний, приморський,
прикордонний, приміський.
ПРІзвище, ПРІзвисько пишеться з І,
Бо від слова «ПРОзивати»,
ПРІрва теж пишіть із І,
Бо від слова «ПРОривати».
ПРЕвелебний, ПРЕподобний,
ПРЕосвященний і ПРЕстол –
Це винятки – чотири слова,
Бо батьківщина їх – старослов’янська мова.
Попрацювали гарно, вітерець дмухнув, дощик пішов – і з’явилася перша квіточка весни – пролісок.
Весно моя мила,
Ти мене вродила.
Ясним сонцем, наче хлібом,
Поблагословила.
Учень. Пролісок з’являється – ще не встиг зійти сніжок, а він відкриває свої блакитні оченята. Їх рвати не можна, бо їх мало і занесені вони в Червону книгу України.
2. «Нотатник»(у групах).
Уставте потрібні букви. У кожному рядку підкресліть зайве слово.
1. Пр…звище, пр…звисько, пр…рва, пр…віт.
2. Пр…міський, пр…великий, пр…красний, пр…цікавий.
3. Пр…погано, пр…крити, пр…шити, пр..йти.
Я тендітний, дуже ніжний,
А зовуть мене – підсніжник.
Їх у лісі не рвуть теж – заборонено!
Учень. Першими провісниками весни є «сніжні квіти» - підсніжники. Саме вони мужньо борються з холодною зимою, з'являючись серед снігу.
3.Творчий диктант.
Завдання: замінити слова і словосполучення словами з префіксами при-, пре-.
Місцевість біля Карпат. Невеликий мороз. Дуже поганий. Лягти на кілька хвилин. Дуже високий. Посадка на землю. Дуже великий. Край біля моря. Дуже глибокий. Повернення птахів.
Я – дуже ніжна квітка,
Струнка, як кипарис.
Чудовий маю запах,
А звуть мене – нарцис.
Учень. У Карпатах є унікальне місце дикорослих нарцисів, яке називається Долиною нарцисів. Багато дощів – ще більше квітів.
І ми помилуємося витонченою красою цих квітів, а також зупинимося на хвилинку, щоб зібрати мовні скарби.
4.Словникова робота.
Прізвище. Спадкове родинне найменування, яке додається до імені людини: на прізвище, під чужим прізвищем.
Прізвизько. Назва, дана людині за якоюсь характерною рисою, властивістю.
Прірва. Провалля із стрімкими урвищами по краях, велика і глибока яма або яр; стрімке урвище.
А хто з’явився до нас. Відгадайте .
Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки.
Як зовуть мене, вгадай .
Учень. Конвалія – це символ чистоти, любові і смутку, відомий ще з середини 16 століття.
5. «Коректор».
Потрібно виправити помилки у реченнях.
Предорожні берези струщували холодну росу.
Тихо сіяв на прев’яле листя, на прісмажені трави дрібний дощ.
Причисте повітря наповнювало ліс.
Учень.Тюльпани нас приваблюють різноманітним забарвленням, формою квітки і термінами цвітіння. Деякі народи, такі як голландці, були настільки підкорені чарівністю цих дивовижних квітів, що навіть кидали своє виробництво та ферми, щоб розводити тюльпани. Ця любов до квітів вилилася у те, що сьогодні яскраві цибулини тюльпанів є символом Нідерландів.
Милуємося – і простуємо далі.
6. Робота з сигнальними картками.
Преглибокий, прикусити, преславний, пресміливий, прибивати,прикордонник, прибічник, прихорошити, презавзятий, припущення, приморозок, применшити,пристаркуватий, прихилитися,, пресумний, привабити, предобрий, придобрити.
Погляньте, який весняний букет ми склали. А кому подаруємо? Мамі – на День Матері у травні.
Друзі! Квіти бережіть і даремно їх не рвіть!
Бо чарівної краси не побачиш я і ти.
Хай вони ростуть у лузі.
Бо всі квіти – наші друзі!
7. «Ода весні».
Переписати, вибравши потрібну букву з дужок, доповнити текст 1-2 власними реченнями.
Надійшла весна пр(е, и, і)красна, многоцвітна, тепла, ясна, ніби дівчина в вінку. Із чужої чужини, із далекого краю пташки пр(е, и, і)летіли до рідного гаю. Пр(е, и, і)несла мені весна те, що …
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Ось і закінчилась наша подорож весняним лісом.
- Що ми робили на уроці?
- Які завдання були з труднощами? Які цікаві?
- Що символізує наш весняний урок? (Дружбу, співпрацю, допомогу, натхнення, бажання багато знати)
Доповніть речення:
- Про префікс пре – сьогодні я дізнався…
- Тільки три слова пишуться з префіксом …
- Слова з префіксом при - означають…
V.Домашнє завдання.
1. Вивчити правила ст.190 .
2. Виконати вправу 431.
3.Написати твір про весняну квітку.

Немає коментарів:

Дописати коментар