неділя, 26 березня 2017 р.

5 клас, українська мова
 Тема: Дієслово. Не з дієсловами. Правопис -шся, -ться у кінці дієслів
Мета: розширити й поглибити вивчене про дiєслово, забезпечити засвоєння учнями орфограм «Не з дiєсловами» та «Правопис -шся, -ться в кiнцi дiєслiв»; формувати вмiння розпiзнавати дiєслова в реченнях, визначати час, число, особу або рiд їх; розвивати орфографiчну пильнiсть; виховувати усвiдомлення того, яку велику роль відіграє слово в життi людини.                                                        
 Тип уроку: урок повторення вивченого.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, відео, таблиці з орфограмами.
Хід уроку:
І. Організаційно-вступна частина уроку.
Вступне слово вчителя:
     - Цивілізоване суспільство не може існувати без мови – найважливішого засобу спілкування, засобу вираження думки і передачі досвіду сучасникам і нащадкам.
      Не можна ходити по землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою... Людина завжди має пам’ятати, звідки вона родом, де її коріння, глибоко знати історію свого народу, його мову.
Недаремно ж і Тарас Шевченко писав:
               Ну, що б, здавалося, слова...
                Слова та голос – більш нічого.
                А серце б’ється – ожива,
                Як їх почує!...
       Його слова стануть епіграфом нашого уроку. Адже рідне слово відкриває красу світу, змушує захоплюватися, дивуватися, милуватися. Воно викликає різні емоції, будить фантазію, розвиває уяву.                                                                                          
                                                                  

 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Діти, подумайте і запишіть на листочках, які дії можна відтворити за допомогою слова? (Діти записують дієслова і дописують до дерева, намальованого на дошці)
 (Окрилити, образити, вселити віру, розсердити, утішити, розвеселити, ранити, засмутити, допомогти, розрадити, навчити, творити, зненавидіти, ощасливити)
 - До якої частини мови ви віднесете записані вами слова? (Це дієслова)
- Так, це дієслова, слова, які вказують на те, що відбувається певна дія. Як бачимо, «слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним, - писав В.Сухомлинський, - велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодівайте цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса».
 Слухаючи вірш, ви повинні у зошити виписати дієслова.
Знайте всі, як два по два,
Що образливі слова
І на вулиці, і вдома
Вибухають, наче бомба,
Б’ють в лице шпаркіше вітру,
Ще й забруднюють повітря,
Заважають їсти, спати...
То навіщо ж їх казати?
А слова ласкаві, щирі
З плеч знімають смутку гирі,
Добрі усмішки дарують,
Пестять, міць дають, лікують,
Розганяють чорні хмари...
Їх вживайте – ви ж не скнари!   (Е.Саталкіна)
 (Знайте, вибухають, б’ють, забруднюють, заважають їсти, спати, казати, знімають, дарують, пестять,  дають, лікують, розганяють, вживайте)
Перевірка домашнього завдання -вправа 42.
ІІ.Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ.Основний зміст уроку.
У гордовиту частку Не закохався благородний лицар на ім'я Дієслово. Невеселим було це кохання. Він казав: «Кохаю», а вона «НЕ кохаю», він шепотів: «Вірю», а вона — «НЕ вірю». Частка Не ніколи не підходила до Дієслова близько та завжди писалася від нього окремо. Однак лицар поводився настільки чемно та ввічливо, що частка не витримала та якось сказала: «Я буду твоєю нареченою, якщо ти доведеш, що жити без мене не зможеш». Зітхнув лицар, сумно подивився на свою кохану та вирушив у нелегку - подорож до країни Словників. Коли ж він повернувся до неї,вона роздратовано закричала: «Ненавиджу!» І раптом завмерла — цього разу Дієслово залишилося поряд, і примхлива дівчина не в силі була його відпустити. Так він і довів,що іноді їм справді один без одного не жити.
Робота з таблицею. Виступ учня (за бажанням).
Гра "Відшукай ключ". Завдання: розподіліть дієслова (форми дієслів) у дві колонки:І -написання з не окремо; ІІ - разом; підкресливши третю  літеру в словах І колонки,  прочитаєте слово-ключ.
Не знаю, ненавидіти, не носитиму, недоїдати, не ароматизувати, недолюблювати, не ніяковіти, нехтувати, не  надіявся, нервувати, не яснів, неволити.
Не знаю                               ненавидіти
не носитиму                       недоїдати
не ароматизувати               недолюблювати
не ніяковіти                        нехтувати
не  надіявся                        нервувати
не яснів                               неволити
Ключ: знання.
Каліграфічна хвилинка. Знання, читання, чекання, питання, планування.
Фізкультхвилинка для очей.

Написано –ТЬСЯ,
А ти [Ц’:А] вимовляй:
Хто рано прокидається,
Зарядкою займається,
Роботи не боїться,
Той з двійками не знається,
Від трійок відцурається
І завжди добре вчиться.
Закон письма і вимови вивчай:
Написано –ШСЯ,
А ти [С’:А] вимовляй:
Раненько прокидаєшся,
Зарядкою займаєшся,
Водою обливаєшся,
Швиденько одягаєшся,
В дорозі не спиняєшся.
Так, друже мій, ніколи
Не спізнишся до школи. 
( Д.Білоус)
(Учитель читає вірш і демонструє правила написання буквосполук на таблиці).
Хвилинка відпочинку.Завдання: відгадати, який вид діяльності описаний. Наприклад: почистити, помити, порізати, вкинути, посолити,їсти. (Один учень показує, не вимовляючи ні слова, інші мають відгадати)
Орфоепiчна хвилинка. Прочитайте дiєслова, додержуючи правильної вимови. Що потрiбно пам’ятати, коли пишеш дiєслова, якi закiнчуються на -шся, -ться?
Дивишся, смiється, озирається, повернеться,збираєшся, дивуєшся, виднiється, збирається.
Виконання вправи  43.
ІV. Підсумок. Вільне письмо.Скласти розповідь за зразком, використовуючи тільки форми дієслів.
                                       Моя яблунька
Побачив. Зрадів. Купив. Приніс. Викопав. Посадив. Полив. Доглядаю. Чекаю. Зацвіла. Милуюся. Достигли. Пригощаю.
Домашнє завдання – виписати з літератури 6-7 речень, підкреслити дієслова.

Немає коментарів:

Дописати коментар