понеділок, 17 листопада 2014 р.

Нестандартні диктанти на уроках мови та літератури


Нестандартні диктанти на уроках мови
Одним із провідних напрямів розвитку компетентності учнів є розвиток писемної грамотності на уроках української мови. Учень повинен не тільки грамотно і красиво висловлюватись, а й грамотно писати, застовуючи вивчені правила на письмі.
    Людина повинна бути грамотною – правильно писати, красиво говорити. Близько 70% учнів не можуть застосовувати вивчені правила при написанні диктантів, переказів, творів. Цікаві форми роботи допомагають швидко та якісно перевірити знання дітей, розширити їхній кругозір, ефективно розпочати вивчення нової теми.
Диктанти-плутанки       
       На дошці записані слова, у яких переставлені склади. А може навіть цілі речення. Діти, переставляючи склади, відтворюють і записують слова. Такий вид словникового диктанту доцільний як під час вивчення нового матеріалу, так і закріплення вивченого.
  Диктанти-асоціації
      Вчитель дає ключове слово, а діти добирають і записують слова, які асоціюються у них  в зв’язку із запропонованим вчителем словом. Цей вид диктанту можна застосувати на будь-якому етапі уроку.
  Диктанти « Блискавка»
      Для диктанту такого виду добираються речення короткі, на вивчені правила. Вчитель читає речення один раз, учні повторюють його і пишуть самостійно. Перевіряється диктант взаємно в парах  або звіряється зі зразком на дошці чи в підручнику. Матеріалом до цих диктантів можуть бути прислів’я та приказки. Такі диктанти сприяють розвитку слухової пам’яті, розвивають навички самоконтролю.
  Диктанти « Далі буде»
      Текст такого диктанту учні пишуть упродовж кількох уроків. Вчитель добирає текст таким чином, щоб він міг зацікавити дітей. Записується диктант логічно завершеними частинами. На наступному уроці перед записом нової частини, вчитель повторює попередньо записані частини тексту, щоб нагадати дітям зміст записаних частин.
 Загадкові диктанти
     Методика написання загадкового диктанту така: вчитель загадує загадки, учні відгадують їх і записують слова-відгадки. Потім перевіряють диктант (це може бути звірка з дошкою, взаємоперевірка в парах та інші види перевірки) і виконують інші завдання з матеріалами диктанту.
Наприклад, під час вивчення теми «Правопис слів із ненаголошеними е-, и-» дається таке завдання: записати слова-відгадки, підкреслити ненаголошені  е-, и-, пояснити правила написання слів, визначити, правопис яких слів перевіряється за словником.
Довгі ноги, довгий ніс,
По болоті ходить скрізь. (Лелека)
Олена зелена,
Не сіяна, не саджена,
Хто доторкнеться,
Той обпечеться.(Кропива)
Хто крилатий, гарний, гожий,
На красиву квітку схожий,
Має довгий хоботок,
П’є нектар ним із квіток?(Метелик)
Триколісний друг у мене,
Має він кермо зелене.
Ще сидіння та педалі…
Певно, ви його впізнали?(Велосипед)
Що за жучок це – яскравий, моторний,
Спинка червона у крапочку чорну,
Сам симпатичний, хоча і маленький,
Гарний на вроду він та веселенький.(Сонечко)
Він шепоче: «Шу-шу-шу…
Листя обірвать спішу.
З ним я у осіннім гаї
У таночку покружляю».(Вітер)
Навіть в спеку, відчайдуха,
Не скидає він кожуха.
Взимку ж холоду боїться.
Лізе до барлогу грітись.(Ведмідь)
Запах, колір – все відмінне,
Посміхнешся неодмінно.
Як серединку кусати,
Скривить так, що й не впізнати.(Лимон)
Навесні старий садок
Вкрив барвистий килимок,
І над вишнями в гіллі
Загули, мов дзвін…(Джмелі)

Графічний диктант
Такий вид диктанту застосовується під час вивчення різних  пунктограм. Наприклад, запишіть речення схематично:
1. Він усе записував: пісні народні, казки й приказки, звичаї і самі мелодії пісень.
2. Твори Шевченка: поетичні й прозові, його листи -- пройняті любов’ю до знедолених і ненавистю до експлуататорів.
3. Кам’яне вугілля і залізна руда, нафта і газ, нікель і марганець – все це скарби України.

  Фразеологічні диктанти
      Матеріалом для цих диктантів є прислів’я, приказки, фразеологічні звороти, порівняння. Завдяки їм діти не тільки закріплюють вивчений граматичний матеріал, а й долучаються до багатющої скарбниці народної творчості. Форми проведення таких диктантів різноманітні: речення-добавлянки, словникові, вибіркові,творчі та інші.
Я нiколи не бачив його таким говiрким. То завжди сидить на людях, мов дзвiн без'язикий, …, ховає у собi слова, як скарби в землi. А це, бач, навiть жартувати зволив, … (М.Стельмах).
 Диктанти-вірші
     Відчуття рими, логічне мислення фонематичний слух формують ці диктанти. Най простіший варіант диктанту – коли вчитель диктує рядки з віршів, а учні дописують тільки останнє слово в рядку.

Як виросту – збудую (дім, хату, оселю)

Поставлю колесо (приладнаю приб’ю, прикріплю)

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару)

Нехай розводиться (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях)

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається)

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

 Диктанти «Перевіряю себе»
     Діти пишуть текст під диктовку. Перевіряють написане, підкреслюють сумнівні для себе місця в тексті. Перевіряють себе, запитують у вчителя про написання того чи іншого слова, чи постановку розділового знака. Як варіант – учні виправляють помилки, користуючись словниками чи підручниками. Перевіряючи такі диктанти, вчитель враховує тільки не виправлені учнем помилки. Такі диктанти підвищують активність учнів, виробляють у них навички самоконтролю.
Зразок : Звичайнісінький диктант, який часом завдає нам клопотів, і той виявляється чужинцем, «римлянином». У латинській мові було слово, яке означало «говорити для записування». Далі це слово («діктаре») почало означати «розпоряджатися, наказувати». Тому серед нащадків цього латинського слова ми зустрічаємо і нашого знайомого — скромний шкільний диктант, і грізне слово диктатор — особа, що має необмежену владу та нав’язує свою волю іншим, і багато інших слів.

Диктанти-ігри
     Мовні ігри мають велике значення для розвитку мови й мислення учнів; вони активізують та розширюють їхній словниковий запас, привчають проводити аналітичну й синтетичну роботу над словом і реченням, поліпшують фонематичний слух у дітей. Крім того, цікаві ігри на уроках мови викликають позитивні емоції у школярів, під час гри вони виявляють самостійність, ініціативу в закріпленні та засвоєнні навчального матеріалу. Завдяки мовним іграм учні отримують можливість застосувати на практиці свої знання та вміння.
  Диктанти « Хочу все знати»
 Нижче запропоновані диктанти корисні й  цікаві не лише тим, що відсортовані за конкретними темами, а отже й концентрують в собі максимум необхідного для засвоєння граматичного та лексичного матеріалу, а й тим, що носять загальний розвиваючий характер і сприяють розширенню кругозору дитини. Диктанти «Хочу все знати» сприяють розвитку кругозору дитини в різноманітних галузях знань. Цікава інформація про оточуючий світ подається в них в доступній формі, що сприяє легкому її засвоєнню.
      Один чоловік загубив кому та крапку з комою і почав боятися складних речень, шукав фрази, щоб були простіші. За нескладними фразами прийшли й нескладні думки. Потім він загубив знак оклику і почав говорити тихо, з однією інтонацією. Його ніщо не хвилювало, не радувало, до всього ставився байдуже. Згодом чоловік загубив знак питання і перестав запитувати. Жодні події не викликали у нього цікавості. Через деякий час він загубив двокрапку та тире, тому перестав пояснювати людям свої вчинки, щось заперечувати. Нарешті у нього залишилися одні лапки. Він не міг висловити жодної власної думки, ідеї, завжди когось цитував. Так він розучився думати і дійшов до крапки.Бережіть розділові знаки! Це – важливий засіб висловлювання думок. (О.Каневський)

Диктанти – тести
 Диктант-тест раджу писати в кінці вивчення теми для здійснення початкового контролю знань. У результаті такої роботи вчитель побачить рівень засвоєння знань з теми, щоб мати можливість скоригувати знання і уміння учнів перед проведенням підсумкового контролю знань з певного розділу вивченого матеріалу.
Тема «Апостроф»: ім'я, під'їхати, в'їхати, об'ява, сім'я, м'ята, м'ят­ний, пір'я, м'яч, п'ять, з'їхати, м'ясо, дерев'яні, Мар'янка, м'який, пам'ять, пам'ятник, пам'ятати, з'їзд, пам'ятник, дев'ять, реп'ях, солов'ї, бур'ян, по­двір'я, розв'язали, з'їв, з'юрмитись, зв'язали, при­слів'я, об'єднати, роз'їхатись, здоров'я, хлоп'ята, роз'яснити, в'юн, кам'яне, з'явився, полум'я, від'їхав, з любов'ю, п'явки, ганчір'я, міжгір'я, черв'як, п'ят­ниця, рум'яний, сузір.'я, б'ють, в'ють, п'ята, п'ятак, п'ятірня, в'язка, м'який, м'якший, повір'я, міжгір'я, підгір'я, в'ялий, м'язи, гороб'яче, м'якнути, м'якосер­дий, м'якотілий, м'ясорубка, комп'ютер.
Цифрові диктанти
Ці диктанти проводяться з метою перевірки вмінь учнів аналізувати мовні явища. Із тексту, який диктується з нумерацією, школярі мають виписати числа тих речень, у яких наявне певне мовне явище. Після вивчення теми «Однорідні члени речення» доцільно прочитати такий текст:
1.Мово рідна! 2.Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна. 3.Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.
4.Красо моя! 5.У тобі мудрість віків і пам'ять тисячоліть, зойк матерів у го­дину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня серця ді­вочого в коханні своїм і крик новонародженого. 6.У тобі, мово, неосяжна душа народу: його мудрість і щедрість, радощі й печалі, його труд, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його.
7.Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі, а без те­бе — перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття.
8.Твердине моя, і захисток, і гордість, і розрада в години смутку! 9.Люблю тебе і в гніві, коли ти клекочеш, як вулкан, і гримиш громами на ворогів. 10.Люблю і твою ніжність, коли ти одним-однісіньким словом зігріваєш, мов сонце.
11.Світлоносна! 12.Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого. 13.Тож такою і будь вічно, мово рідна! (За С. Плачиндою).
Ключ: 2, 5, 6, 7, 8, 9, 12.
Акродиктанти
Такі диктанти сприяють удосконаленню правописних навичок учнів. Тренувальні вправи подані із зашифрованими в них висловами. Під час виконання таких завдань не можна переставляти місцями слова та словосполучення. Інакше з підкреслених букв не складеться вислів.
Розподіліть подані іменники за відмінами.
Окантовка, вдих, графолог, снасть, книга, теля, милиця, пугач, мати, ім’я, ошатність, Езоп, огида, діяч, курча, вісь, миля
Ключ. Підкресліть у кожному слові 1,2 та 3 відмін другу від початку букву і прочитаєте відомий вислів (« Книги – друзі наші»).

  Подані іменники запишіть у дві колонки: а)змінювані,  б)незмінювані:
Шимпазе,авеню,траса,краса,кашне,пенсне,бюро,рік,кіно,вересень,Індія,яблуня,поні,нетто,Леді,Толідо (порт).
КЛЮЧ. Підкресліть перші букви іменників першої колонки. Якщо ви правильно виконали   завдання , то з підкреслених букв прочитаєте відгадку до загадки «Цілий день крильми махає,та у небо не злітає».
 

Нестандартні диктанти на уроках літератури
Акродиктанти дають змогу учням одразу ж перевірити правильність виконання завдання, адже перші (другі, останні) літери слів-відповідей утворюють ключове слово, запропоноване в умові, або значення якого пояснюється.
Асоціативні диктанти перевіряють, як учні орієнтуються в основних моментах біографії та творчості письменника. Учитель читає дати, назви географічних об’єктів, творів, прізвища людей, які мають певний стосунок до автора.
Бліц-диктанти потребують блискавичної реакції. Учень відразу ж записує у зошиті відповіді на запитання вчителя.
Лінійні диктанти полегшують діяльність учнів тим, що остання літера кожного слова-відповіді з першою літерою наступного слова.
Хронологічні диктанти пропонують, коли є потреба,  запам’ятати найважливіші дати, пов’язані з життям і творчістю автора. Крім того, вони дають змогу перевірити знання фактів із життя письменника у хронологічній послідовності.
Цитатні диктанти перевіряють знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчають.


Лінійний диктант
1, 2. Половецькі хани, які неодноразово очолювали набіги кочовиків на Русь.
3. Яке місто застогнало тугою?
4. Як звали брата Ігоря, з котрим князь збирався в похід?
5. Річка, на яку повів Ігор свою дружину.
6. Місто, де князював Ігор Святославич.
7. Річка, на якій збудовано Новгород-Сіверський.
Відповіді: 1. Гзак. 2. Кончак. 3. Київ. 4. Всеволод. 5. Дон. 6. Новгород
Тарас Шевченко
Хронологічний диктант
1814р., 1838., 1840р., 1843р., 1845р., 1847р., 1850р., 1857р., 1861р., 1962р.
Асоціативний диктант «Біографія»
Село Кирилівка, Енгельгард, Вільно, Ширяєв, Літній сад, 22 квітня 1838р., Академія мистецтв, 1843 р., 1840 рік, «Три літа», Кирило-Мефодіївське товариство, каземат, Орська фортеця, Кос-Арал, Ликера Полу смакова, «Буквар», 22 травня 1861 рік.
Диктант «Одним словом»
Узагальніть подані поняття.
Є.Гребінка, К.Брюллов, О.Венеціанов, В.Жуковський.
«Сон», «Кавказ», «І мертвим, і живим», «Великий льох»…
«Лілея», «Причинна», «Тополя», «Утоплена».
«Княгиня», «Музикант», «Художник»…
«Мені однаково», «Садок вишневий коло хати», «Заповіт»…
Диктант «Так або ні»
1.Є. Левінсон — архітектор пам’ятника Т. Шевченку в Києві. (Так)
2. Поезія «Гоголю» присвячено видатному українському письменникові, якого Т. Шевченко називає «другом», «батьком». (Ні)
3. З грецької мови ім’я Тарас означає «талановитий». (Ні)
4. В. Штенберг, художник, товариш Т. Шевченка, проілюстрував перше видання «Кобзаря» 1840 р. (Так)
5. «Наша дума, наша пісня / Не вмре, не загине» — це афористичний вислів вилучений із твору Т. Шевченка «Кавказ». (Ні)
6. За жанром «Кавказ» — це твір-інвектива, який викриває хижість і облудність колоніальної політики Росії. (Так)
7. «Сон» Т. Шевченка — це балада. (Ні)
8. Тараса Григоровича іноді називали українським Рембрандтом. (Так)
9. За картину «Циганка-ворожка» Академія мистецтв надала Кобзарю звання академіка. (Ні)
10. Т. Шевченко мав намір перекласти українською в повному обсязі «Слово про похід Ігорів», але встиг відтворити рідною мовою лише два уривка з нього. (Так)
11. У 1961 році побачив світ п’ятитомний «Словник мови Шевченка». (Ні)
12. У ХХ ст. знято три біографічні фільми про Т. Шевченка: «Тарас Шевченко» (1926), «Тарас Шевченко» (1951), «Сон» (1964). (Так)
Бліц-диктант
1. Роки життя Т.Шевченка (1814-1861)
2. Викуп із кріпацтва (1838)
3. Рік і місто видання «Кобзаря» (1840р. Петербург)
4. Рік третьої подорожі на Україну (1859)
5. Гонта, Залізняк – герої твору («Гайдамаки»)
6. У всякого своя доля
І свій шлях широкий… – рядки з твору («Сон»)
7. Поему «Кавказ» присвячено (Якову де Бальмену)
8. Імовірно у якій повісті згадується м.Золотоноша («Близнецы»)
9. Живописна творчість налічує (1200 робіт)
10. У якому році у Золотоноші було встановлено бронзовий бюст Т.Шевченка (1927р.)
11. Назвіть прислів’я про поета (Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став)
12. Хто автор слів:
«Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе своїм сучасником звемо» (В. Симоненко)
Іван Карпенко-Карий
Літературний диктант
1.Що означає прізвище головного героя?
2.Хто такий Копач?
3.Про чиє весілля йдеться у першій дії?
4.Скільки землі у Калитки?
5.Як заробив гроші Калитка на придбання землі?
6.За чим прийшов Савка до Герасима?
7.Про що свідчить той факт, що Савка і Калитка – куми?
8.З ким Савка готовий спілкуватися, аби дістати гроші?
9.Чому Калитка серед зразків, які дав йому Невідомий, не міг відрізнити фальшивих грошей від справжніх?
10. З якою прихованою метою батько посилає Романа до Пузирів?
11. У чому, за розповіддю Романа, виявилася нечесність Калитки?
Осип Назарук
Акродиктант
Село, в якому народилася Настя Лісовська.
Служниця в гаремі або наложниця.
Священна книга мусульман, збірник догм, правових законів.
Син львівського купця Дропака.
Ім’я Назарука.
Річка біля Рогатина.
Застаріла назва жасмину.
Прізвище автора твору.
Невільницький ринок.
Відповідь: 1. Рогатин. 2. Одаліска. 3. Коран. 4. Степан. 5. Осип. 6. Липа. 7. Ясмин. 8. Назарук. 9. Авретбазар. 

Немає коментарів:

Дописати коментар