пʼятницю, 14 листопада 2014 р.

Брейн-ринг

Пропоную конспект уроку з теми  "Іменник. Загальне значення. Морфологічні ознаки. Синтаксична роль". 

ТЕМА: Брейн-ринг. Іменник. Загальне значення. Морфологічні ознаки. Синтаксична роль.
МЕТА: Активізувати знання учнів про іменник, його граматичні ознаки, синтаксичну роль, вчити знаходити іменники в тексті, розвивати мовлення та логічне мислення учнів.
Прищеплювати любов до рідної мови, виховувати учнів на героїчних традиціях українського народу.
ТИП УРОКУ: урок – змагання( брейн-ринг)

ХІД УРОКУ

Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі.
Д. Білоус.

І. АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ.

Слово вчителя: До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова.  М ова – уе найбільший духовний скарб,  у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам свій досвід. Мудрість, культуру і традиції. Нас оточує безмежний світ. Людина пізнає ці предмети, і, звичайно, називає їх. Мова наповнена всюдисущими іменниками. Випередити іменник у кількості слів не спроможна жодна частина мови. У найбільшому 11 томному Словнику української мови нараховується 135000 слів. Іменників у словнику майже половина. Д. Білоус писав: « Який співець, поет, який письменник, уперше слово вигадав – іменник»

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Слово учителя:
Сьогодніми проведемо брейн- ринг за темою « Іменник», повторимо, що ви знаєте про іменник з попередніх класів, дізнаємося багато нового і цікавого.  Що ж таке брейн і ринг?
Орієнтовні відповіді учнів:
Брейн- блискуча думка, ідея….
Ринг – майданчик для змагань, гра.
Як в дізналися значення циїх слів? Який словник вам у цьому допоміг? Чому ви звернудлись саме до цього словника?  Які ви знаєте ще словники ідля чого вони потрібні?
Отже, ринг… Для вас рингом сьогодні стане наша дошка і ваші зошити.
Урок, як зрозуміли , у нас сьогодні не зовсім звичайний. Не лякайтеся помилок, адже не буває ніякої праці, як і життя, без помилок і труднощів. А щоб навчання було результативним, продовжимо сьогодні вситися працювати, долати труднощі, досягати успіху, ділити його з друзями, боротися за перемогу.
Тож,представлю наші сьогоднішні команди:
« Майбутнє України» ( команду представляє капітан. Команда виголошує девіз),
« Знавці».
« Вищий клас»


ІІІ.  ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ УРОКУ.
Слово учителя: Отже, почнемо, і як будь – яка гра, ми починаємо з розминки.

І ТУР        РОЗМИНКА « ДЕРЖАВА  І   ЇЇ СИМВОЛИ»
І команда
-            країна, де людина народилася, рідний край (Батьківщина)
-                    Урочиста пісня, що є символом державної єдності( гімн)
-                    Встановлене державною владою загальнообовязкове правило ( закон)
-                    Державний орган України, що здійснює охорону громадського порядку(міліція)
-                    Незалежна суверенна держава в центрі Європи( Україна)
ІІ команда
-         Сукупність усіх збройних сил країни ( армія)
-         Палиця, що була у кохаків символом влади і яку при інаугурації отримує президент України (булава)
-         Символічний знак держави чи роду, який зображується на прапорах, монетах ( герб)
-         Умовне зображення якогось предмета чи поняття ( символ)
-          Межа між державами( кордон)
ІІІ команда
-         Країна і своїм урядом, законами, кордонами, та спеціальними органами ( держава)
-         У иївській Русі – збройний загін князя, зараз друга половинка чоловіка ( дружина)
-         Організація українського козацтва на Дніпрі ( Січ)
-         Працівник Верховної ради України ( депутат)
-         Звіт законів держави, загальнообовязковий для всіх її громадян ( Конституція)
Підведення підсумків І туру.

ІІ ТУР  ПРИКРАШАЙ.
Слово учителя. Ні для кого не секрет, що для того, щоб наше мовлення було більш виразним, яскравим, насиченим іменнику допомагають інші частини мови інайбільше……..
Орієнтовна відповідь : прикметник.
Наше наступне завдання: Дібрати до поданих іменників прикметники , узгодивши їх у роді, числі і відмінку. Не забуваємо, що іноді рід іменників в російській і українській мовах може відрізнятися. Тому уважніше, і вперед.
І команда.  
 Біль( ч.р), здобич ( ж.р) степ( ч.р), сибір ( ж.р)
ІІ команда:
Лебідь ( ч.р), медаль( ж.р), ступінь ( ч.р), папороть( ж.р)
ІІІ команда                                              
Собака ( ч.р), путь ( ж.р), степ( ч.р), дорога ( ж.р)
Підведення підсумків ІІ туру.

ІІІ ТУР. ПОСМІХАЙМОСЯ,
Слово учителя. Прослухайте усмішки зі шкільного життя. Про які категорії іменника іде мова?
 1. - Васильку, провідміняй іменник» трактор»
     - Трактор,  тракториця, трактореня.

2.  -  Оленко, якого роду парта?
      - Якщо, Олегова, то чолoвічого, а якщо моя, то жіночогo, а якщо Дмитра і Насті, то середнього.

3.  -  Олеже, як ти думаєш: штани – це однина чи множина?
     - Верхня частина в них – однина, а нижня – множина.
Підведення підсумків ІІІ туру.

ІV ТУР .  ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ,

Слово учителя. Чи всі іменники мають однину і множину? Наведіть приклади.
Саме з цим повязане наше наступне завдання.
І команда  Навести приклади іменників, що вживаються тільки в множині.
ІІ команда Навести приклади іменників, що вживаються тільки в однині
ІІІ команда  Навести приклади іменників, що вживаються і в однині , і вмножині.
Кожна команда наводить по 5 прикладів. Змагання виконується на швидкість.
Підведення підсумків І туру.

V  ТУР МОВНА ГРА « КОРЕКТОР»
 Слово вчителя: Часто сполучаючи слова, ми не задумуємося, чи правильно ми їх поєднуємо, чи не буде калькою з російської мови. Зараз ми звами спрбуємо відчути себе коректорами якоїсь газети, яким  належить вибрати правильний варіант сполучення слів. Завдання однакові для всіх команд. Враховується правильність і швидкість. Почали.
Подзвонити
Терміново
Зателефонувати
Трудвники
Журналу
Працівники
Завдати
Удар(у)
Нанести
Правильна
Відповідь
Вірна
Перевертати
Сторінки

Перегортати
Піднести
Квіти
Вручити
Ставити
Запитання
Давати
Кияни
Виграли
Києвляни
Розкрити
очі
розплющити

Підведення підсумків V туру.

 VІ ТУР.   ПРОЩАВАЙ, СУРЖИКУ!
Слово учителя: Хто знає, що таке « суржик»?
Для мови це негативне явище, з яким ми маємо боротися і уникати його використання. Тому наша наступна вправа буде скерована аме на це. Скажемо суржику: « ПРОЩАВАЙ!»
Якщо в попередній вправі ми мали два варіанта, з яких один був правильний і вам потрібно було його віднайти , то зараз вам доведеться сммим шукати помилку і виправляти її
 Готові. Вперед!
І команда

Закрийте двері
Зачиніть
Ні в якому разі
В жодному разі
На честь ювілею
В честь ювілею
ІІ команда

Любий учень
Будь-який учень
Прийняти міри
Вжити заходи
Мені повезло
Мені пощастило
ІІІ команда

Рана зажила
Рана загоїлася
Являється студентом
Є студентом
 При допомозі словника
За допомогою словника

 Підведення підсумків  VІ туру.

І  V ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Слово вчителя: На цьому наша сьогоднішня гра завершена. І поки журі підрахувує оостаточно набрані омандами бали, ми згадаємо, що ми знаємо про іменник. І зробимо ми це за допомогою «ГРОНУВАННЯ». Ви бачите на дошці слово « ІМЕННИК», коже підійде по черзі до нього і напише поруч, що він знає про цю чудову частину мови.

Підведення підсумків гри.
Слово вчителя:
 Що ж а наше знайомство з іменником не закінчилося. Усе тільки посинається. Він вас ще здивує. Тож до нових зустрічей.

Немає коментарів:

Дописати коментар