Пропоную конспект уроку з теми "Іменник. Загальне значення. Морфологічні ознаки.
Синтаксична роль".
ТЕМА: Брейн-ринг.
Іменник. Загальне значення. Морфологічні ознаки. Синтаксична роль.
МЕТА: Активізувати
знання учнів про іменник, його граматичні ознаки, синтаксичну роль, вчити
знаходити іменники в тексті, розвивати мовлення та логічне мислення учнів.
Прищеплювати любов до рідної мови, виховувати учнів на
героїчних традиціях українського народу.
ТИП УРОКУ: урок –
змагання( брейн-ринг)
ХІД УРОКУ
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі.
Д. Білоус.
І. АКТИВІЗАЦІЯ
НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ.
Слово вчителя: До найкоштовніших надбань кожного народу
належить мова. М ова – уе найбільший
духовний скарб, у якому народ виявляє
себе творцем, передає нащадкам свій досвід. Мудрість, культуру і традиції. Нас
оточує безмежний світ. Людина пізнає ці предмети, і, звичайно, називає їх. Мова
наповнена всюдисущими іменниками. Випередити іменник у кількості слів не
спроможна жодна частина мови. У найбільшому 11 томному Словнику української
мови нараховується 135000 слів. Іменників у словнику майже половина. Д. Білоус
писав: « Який співець, поет, який письменник, уперше слово вигадав – іменник»
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ
УРОКУ.
Слово учителя:
Сьогодніми проведемо брейн- ринг за темою « Іменник»,
повторимо, що ви знаєте про іменник з попередніх класів, дізнаємося багато
нового і цікавого. Що ж таке брейн і
ринг?
Орієнтовні відповіді учнів:
Брейн- блискуча думка,
ідея….
Ринг – майданчик для
змагань, гра.
Як в дізналися значення циїх слів? Який словник вам у
цьому допоміг? Чому ви звернудлись саме до цього словника? Які ви знаєте ще словники ідля чого вони
потрібні?
Отже, ринг… Для вас рингом сьогодні стане наша дошка і
ваші зошити.
Урок, як зрозуміли , у нас сьогодні не зовсім звичайний.
Не лякайтеся помилок, адже не буває ніякої праці, як і життя, без помилок і
труднощів. А щоб навчання було результативним, продовжимо сьогодні вситися
працювати, долати труднощі, досягати успіху, ділити його з друзями, боротися за
перемогу.
Тож,представлю наші сьогоднішні команди:
« Майбутнє України» ( команду представляє капітан. Команда
виголошує девіз),
« Знавці».
« Вищий клас»
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ УРОКУ.
Слово учителя: Отже, почнемо, і як будь – яка гра, ми
починаємо з розминки.
І ТУР РОЗМИНКА « ДЕРЖАВА І ЇЇ СИМВОЛИ»
І команда
- країна, де людина народилася, рідний край (Батьківщина)
- країна, де людина народилася, рідний край (Батьківщина)
-
Урочиста пісня, що є символом
державної єдності( гімн)
-
Встановлене державною владою
загальнообовязкове правило ( закон)
-
Державний орган України, що здійснює
охорону громадського порядку(міліція)
-
Незалежна суверенна держава в центрі
Європи( Україна)
ІІ команда
ІІ команда
-
Сукупність усіх збройних сил країни (
армія)
-
Палиця, що була у кохаків символом
влади і яку при інаугурації отримує президент України (булава)
-
Символічний знак держави чи роду,
який зображується на прапорах, монетах ( герб)
-
Умовне зображення якогось предмета чи
поняття ( символ)
-
Межа між державами( кордон)
ІІІ команда
-
Країна і своїм урядом, законами,
кордонами, та спеціальними органами ( держава)
-
У иївській Русі – збройний загін
князя, зараз друга половинка чоловіка ( дружина)
-
Організація українського козацтва на
Дніпрі ( Січ)
-
Працівник Верховної ради України (
депутат)
-
Звіт законів держави,
загальнообовязковий для всіх її громадян ( Конституція)
Підведення підсумків І туру.
ІІ ТУР. ПРИКРАШАЙ.
Слово учителя. Ні для кого не
секрет, що для того, щоб наше мовлення було більш виразним, яскравим, насиченим
іменнику допомагають інші частини мови інайбільше……..
Орієнтовна відповідь : прикметник.
Наше наступне завдання: Дібрати до поданих іменників
прикметники , узгодивши їх у роді, числі і відмінку. Не забуваємо, що іноді рід
іменників в російській і українській мовах може відрізнятися. Тому уважніше, і
вперед.
І команда.
Біль( ч.р), здобич (
ж.р) степ( ч.р), сибір ( ж.р)
ІІ команда:
Лебідь ( ч.р), медаль( ж.р), ступінь ( ч.р), папороть( ж.р)
ІІІ команда
Собака ( ч.р), путь ( ж.р), степ( ч.р), дорога ( ж.р)
Підведення підсумків ІІ туру.
ІІІ ТУР. ПОСМІХАЙМОСЯ,
Слово учителя. Прослухайте усмішки зі шкільного життя. Про
які категорії іменника іде мова?
1. - Васильку,
провідміняй іменник» трактор»
- Трактор, тракториця, трактореня.
2. - Оленко, якого роду парта?
- Якщо, Олегова,
то чолoвічого, а якщо моя, то жіночогo, а якщо Дмитра
і Насті, то середнього.
3. - Олеже, як ти думаєш: штани – це однина чи
множина?
- Верхня частина в
них – однина, а нижня – множина.
Підведення підсумків ІІІ туру.
ІV ТУР . ІНДИВІДУАЛЬНІ ЗАВДАННЯ,
Слово учителя. Чи всі іменники мають однину і множину? Наведіть приклади.
Саме з цим повязане наше наступне завдання.
І команда Навести приклади іменників, що вживаються
тільки в множині.
ІІ команда Навести
приклади іменників, що вживаються тільки в однині
ІІІ команда Навести приклади іменників, що вживаються і в
однині , і вмножині.
Кожна команда наводить по 5 прикладів. Змагання
виконується на швидкість.
Підведення підсумків І туру.
V ТУР. МОВНА ГРА « КОРЕКТОР»
Слово вчителя: Часто
сполучаючи слова, ми не задумуємося, чи правильно ми їх поєднуємо, чи не буде
калькою з російської мови. Зараз ми звами спрбуємо відчути себе коректорами
якоїсь газети, яким належить вибрати
правильний варіант сполучення слів. Завдання однакові для всіх команд.
Враховується правильність і швидкість. Почали.
Подзвонити
|
Терміново
|
Зателефонувати
|
|
Трудвники
|
Журналу
|
Працівники
|
|
Завдати
|
Удар(у)
|
Нанести
|
|
Правильна
|
Відповідь
|
Вірна
|
|
Перевертати
|
Сторінки
|
Перегортати
|
|
Піднести
|
Квіти
|
Вручити
|
|
Ставити
|
Запитання
|
Давати
|
|
Кияни
|
Виграли
|
Києвляни
|
|
Розкрити
|
очі
|
розплющити
|
Підведення підсумків V туру.
VІ ТУР. ПРОЩАВАЙ, СУРЖИКУ!
Слово учителя: Хто знає, що
таке « суржик»?
Для мови це негативне явище, з яким ми маємо боротися і
уникати його використання. Тому наша наступна вправа буде скерована аме на це.
Скажемо суржику: « ПРОЩАВАЙ!»
Якщо в попередній вправі ми мали два варіанта, з яких один
був правильний і вам потрібно було його віднайти , то зараз вам доведеться
сммим шукати помилку і виправляти її
Готові. Вперед!
І команда
|
|
Закрийте двері
|
Зачиніть
|
Ні в якому разі
|
В жодному разі
|
На честь ювілею
|
В честь ювілею
|
ІІ команда
|
|
Любий учень
|
Будь-який учень
|
Прийняти міри
|
Вжити заходи
|
Мені повезло
|
Мені пощастило
|
ІІІ команда
|
|
Рана зажила
|
Рана загоїлася
|
Являється студентом
|
Є студентом
|
При допомозі
словника
|
За допомогою словника
|
Підведення підсумків VІ туру.
І V ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ
Слово вчителя: На цьому наша сьогоднішня гра завершена. І
поки журі підрахувує оостаточно набрані омандами бали, ми згадаємо, що ми
знаємо про іменник. І зробимо ми це за допомогою «ГРОНУВАННЯ». Ви бачите на
дошці слово « ІМЕННИК», коже підійде по черзі до нього і напише поруч, що він
знає про цю чудову частину мови.
Підведення підсумків гри.
Слово вчителя:
Що ж а наше знайомство
з іменником не закінчилося. Усе тільки посинається. Він вас ще здивує. Тож до
нових зустрічей.
Немає коментарів:
Дописати коментар