неділя, 3 січня 2016 р.

Готуємось до ЗНО

Основні принципи наголошування

1. Іменники.

·         Віддієслівні іменники середнього роду на -ання, у яких більше двох складів, мають наголос, як правило, на суфіксі: навчання, завдання, запитання, читання, визнання, видання, пізнання, послання (АЛЕ: нехтування від нехтувати, бігання  від бігати (тут по-іншому не скажеш)).
·  У багатьох іменниках жіночого роду із суфіксом -к(а) у множині наголос переходить на закінчення — вказівка  вказівки,учителька  учительки  (АЛЕ: родичка  родички, сусідка сусідки (тут по-іншому не скажеш));
·    Більшість іменників у множині має наголос на закінченні: листки,сторінки тощо.
·       На останній склад наголошуємо такі слова на позначення мір довжин: міліметр, сантиметр, кілометр (АЛЕ: барометр, термометр (по-іншому – ніяк)).


2. Прикметники.

·         У більшості двоскладових прикметників наголос падає на закінчення: гіркий,  тонкий,  новий, тісний, вузький тощо (так само котрий);
·         Завжди наголошеним є пестливий суфік -еньк-: добренький, тоненький, легенький тощо.


3. Дієслова.

·         Дієслово бути: бути, будемо, але у минулому часі: була, було, були;
·         Наголос на останньому складі мають дієслова веcти, нести і под.;
·         У дієслівних закінченнях-емо, -имо, -ете, -ите наголошуємо останній склад: несемо, несете (а не несемо,несете), ідемо, ідете (а не ідемо, ідете), підемо, підете тощо (АЛЕ: будемо, гуркочемо, залишите).

 4. Числівники
·         наголос на -адцять: одинадцять, чотирнадцять;
·         наголос на -десят: сімдесят, вісімдесят.


Проблемні випадки наголошування

асиметрія
бородавка
бюлетень
вимога
вимова
випадок
вітчим
граблі
горошина
грошей
дітьми
довідник
дочка (але донька)
заіржавіти
зубожіти (зубожілий, зубожіння)
діалог
каталог
квартал
кропива
курятина
маркетинг
ненавидіти (ненависть, ненависний)
одноразовий
олень
отаман
перепис
псевдонім
разом
середина
симетрія

спина
фартух

феномен
цемент
центнер
чорнослив
_______________
Складно запам’ятати? Можливо, легше буде, якщо:
  •    прочитати ці слова багато разів уголос, щоб ваш мозок зафіксував їхнє звучання;
  •      створити картки: з одного боку слово без наголосу, з іншого – з;
  •     пообклеювати папірчиками з проблемними словамихолодильник, вікно, дзеркало…;
  •    звісно ж, старатися застосовувати правильне наголошення слів у житті!





Немає коментарів:

Дописати коментар